نگاهی به لیست بلند موساد برای ترور دانشمندان

هفته جاری رسانه‌ها از مرگ مشکوک «ابوبکر عبدالمنعم رمضان» دانشمند هسته‌ای مصر در الجزائر خبر دادند و احتمال دست داشتن موساد در آن را بعید ندانستند.

اخبار بین الملل- خبرگزاری فلسطینی «شهاب» به همین بهانه در گزارشی به ترور دانشمندان مختلف در جهان عرب پراخته که در بسیاری از آنها (اگرچه ثابت نشده) ردپای موساد رژیم صهیونیستی دیده می‌شود. این گزارش به شرح زیر است:

حسن کامل الصباح

دانشمند و مخترع لبنانی برجسته که آمریکا ترور شد و عوامل پشت پرده این اقدام هنوز در هاله‌ای از ابهام باقی مانده است.

در 31 مارس 1935 خودوری وی به دره‌ای عمیق سقوط و وی به بیمارستان منتقل شد اما در بیمارستان فوت کرد و دانشمندان نتوانستند دلیل دقیق مرگ را مشخص کنند.

رمال حسن رمال

دانشمندی لبنانی که در یک آزمایشگاه پژوهشی در فرانسه فوت یا ترور شد و دلیل مرگ وی هنوز مبهم است. یک مجله فرانسوی وی را یکی از دانشمندان بزرگ عصر در زمینه فیزیک توصیف کرده بود.  

نبیل فلیفل

دانشمند هسته‌ای فلسطینی که سن او از 30 سال نمی‌گذشت؛ وی ناگهان ناپدید شد و پس از مدتی جسدش در منطقه «بیت عور» در غرب رام‌الله و در تاریخ 1984 پیدا شد؛ مقامات اسرائیلی تحقیقاتی درباره پرونده وی انجام ندادند.

یحیی المشد

دانشمند هسته‌ای مصری که پس از جمع شدن برنامه هسته‌ای مصر در دوره «انوار سادات»، در برنامه هسته‌ای عراق مشارکت کرد اما در ژوئن 1980 در فرانسه ترور و جسدش در هتلی در این کشور پیدا شد؛

بر اساس این گزارش، علت قتل وی زدن یک شیء تیز به سر اعلام شد. شبکه «الجزیره» در برنامه «سری للغایه» در سال 2002 اعلام کرد، پلیس فرانسه انگشت اتهام خود در این موضوع را به سمت سازمانی یهودی  دراز کرده که با مقامات فرانسه ارتباط داشته است.

جمال حمدان

مورخ مصری که در سال 1993 و در پی آتش گرفتن منزلش در قاهره ترور شد؛  بر اساس روایت‌های رسمی نیمی از جسدش بر اثر نشت گاز و آتش‌سوزی سوخته بود اما برادر وی گفته آثار اصابت شیء تیز به سر جمال را دیده است. سه کتاب که حمدان تألیف آنها را به پایان رسانده بود از خانه وی ناپدید شد که مهمترین آنها «الیهود و الصهیونیه و بنواسرائیل» است. پس از این موضوع یک زن و مرد خارجی که دو ماه و نیم در واحدی دیگر از آپارتمان مورد اقامت حمدان زندگی می‌کردند، ناپدید شدند.

سمیر نجیب

دانشمند هسته‌ای مصر و استاد دانشگاه «دیترویت» آمریکا. پس از جنگ 1967 میان مصر و رژیم صهیونیستی تصمیم گرفت به کشورش بازگردد اما در شب سفر خودروی وی به یک کامیون بزرگ برخورد کرد و وی در جا کشته شد.

 ابراهیم الظاهر

دانشمند هسته‌ای عراقی که در این رشته دکترا گرفت و پس از سقوط صدام در 2003 به کشورش بازگشت. افراد مسلح ناشناس ازداحل یک تاکسی به سمت وی که در حال رانندگی بود شلیک کردند؛ خودروی الظاهر در نهر آبی افتاد و وی جان سپرد.

جاسم الذهبی

پروفسور عراقی و رئیس دانشکده مدیریت و اقتصادی که در نوامبر 2006 به همراه همسر و فرزندش در ورودی دانشکده به ضرب گلوله کشته شد.

محمد الزواری

مهندس پرواز تونسی که به گردان‌های عزالدین القسام در ساخت پهپادهای ابابیل کمک می‌کرد. در شهر صفاقس واقع در جنوب شرق تونس به ضرب 20 گلوله کشته و ردپای موساد در این ترور دیده شد.

سمیره موسى

تحصیلات خود در زمینه هسته‌ای و اشعه ایکس را در بریتانیا تمام کرد، آمریکا که از استعداد و نبوغ وی آگاه بود به او پیشنهاد تابعیت داد اما وی با رد این پیشنهاد به مصر بازگشت و با تاسیس کمیسیون انرژی هسته‌ای، نشست‌های بین المللی در زمینه انرژی هسته ای به پا کرد.

وی برای بازدید از رآکتورهای هسته‌ای کالیفرنیا در آمریکا راهی این کشور شد در 15 آگوست زمانی که در حال پیمودن مسیری ناهموار در ارتفاعات کالیفرنیا بود ناگهان یک خودرو از جهت مخالف به او می‌زند و درجا کشته می‎شود.

مصطفى مشرفة

در سال 1920 به کالج پادشاهی بریتانیا وارد شد و در سال 1923 دکترای خود در فلسفه علوم تحت نظارت دانشمند فیزیک مشهور «چارلز توماس ویلسون» گرفت. در 15 ژانویه 1950 فوت کرد و علت فوت وی سکته قلبی اعلام شد اما اعتقاد بر آن بود که وی مسموم شده و موساد در این مسأله دست داشته است.

سعید السید بدیر

دانشمند مصری متخصص در ارتباطات ماهواره‌ای و فضاپیماها در خارج از جو. در 14 جولای 1989 در اسکندریه فوت کرد و بسیاری آن را قتل عمد دانستند. همسر وی در آن زمان تأکید کرد سازمانهای اطلاعاتی در پشت پرده کشته شدن وی بدیر قرار دارند.

وی از خلال پژوهش‌هایش به نتایجی پیشرفته رسیده بود به طوری که از 13 دانشمند در این زمینه کاری، در رتبه سوم قرار داشت.

فادی البطش

دانشمند فلسطینی که در زمینه مهندسی برق از مالزی جایزه بهترین پژوهشگر را گرفته بود؛ در 21 آوریل 2018 ترور شد. «زاهد حمیدتی» نخست‌وزیر اسرائیل در آن زمان اسرائیل را مسئول این ترور دانست اگرچه به صراحت نامی از آن نبرد.

وی گفت؛ طرفی در غرب آسیا وجود دارد که حاضر است هر کاری برای نابود کردن توانایی های ملت فلسطین انجام دهد تا جلوی انتفاضه جدید را بگیرد.