واکنش مسکو به حمله پهپادی به تاسیسات نفتی عربستان

کرملین (کاخ ریاست جمهور روسیه) یکشنبه شب به وقت تهران  به عدم درخواست کمک دولت عربستان از روسیه بعد از حمله پهپادی به تاسیسات نفتی این کشور اشاره کرد.

اخبار بین الملل- به نوشته خبرگزاری «رویترز» به نقل از روزنامه «ودوموستی» «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین گفت، بعد از حمله به تاسیسات نفتی آرامکوی عربستان، این کشور از ما درخواست کمک نکرد.

بر اساس این گزارش، سخنگوی نیروهای مسلح  یمن  شنبه اعلام کرد که یگان پهپادی ارتش دو پالایشگاه نفتی آرامکوی عربستان سعودی را با 10 پهپاد هدف قرار داد. حمله روز شنبه به پالایشگاه‌های نفتی سعودی‌ها سبب شد تا نیمی از تولید نفت عربستان متوقف شود.

روزنامه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال»  نیز روز گذشته در گزارشی به نقل از منابع نزدیک نوشت که حمله روز شنبه باعث شده تا نیمی از تولید نفت عربستان متوقف شود. توقف تولید شامل دست‌کم 5 میلیون بشکه در روز خواهد شد که 5 درصد از تولید جهانی روزانه نفت را شامل می‌شود.

به نوشته رویترز، سخنگوی کرملین در این زمینه اظهار داشت: «حملات پهپادها به زیرساخت‌های نفتی عربستان سعودی یک رویداد هشدار دهنده برای بازارهای نفتی است. البته چنین تلاطم‌هایی به ثبات بازار انرژی کمک نمی‌کند.»

پسکوف در خاتمه ضمن اشاره به این که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری کشورش در جریان این رویداد بوده و از آن اطلاع کاملی دارد، گفت: «ما نمی‌دانیم که آیا آن‌ها به کمک نیاز دارند، این مسئله بعید است. آن‌ها خودشان تمام توانایی‌های لازم را دارند.»

 این در حالی است که یک مقام کاخ سفید یکشنبه  گفت که آمریکا آماده است از ذخایر راهبردی انرژی خود برای ایجاد ثبات در بازار نفت استفاده کند.