حمایت آشکار ترامپ از نتانیاهو

انتخابات در سرزمین‌های اشغالی در حالی در حال برگزاری است که پایگاه اینترنتی روزنامه صهیونیستی هاآرتص در گزارشی با عنوان «تاریخی کوتاه از مداخلات آمریکا در انتخابات اسرائیل» به بررسی مداخله دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی پرداخت.

اخبار بین الملل- در گزارش هاآرتص با اشاره به دخالت ترامپ در تقویت جبهه نتانیاهو آمده است: میلیون‌ها اسرائیلی برای دومین بار و پس از آنکه انتخابات ماه آوریل نتوانست به نتیجه‌ای واضح منجر گردد، به پای صندوق‌های رأی می‌روند. یک شاخصه واضحی که کمپین انتخاباتی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر کنونی رژیم صهیونیستی را تقویت می‌کند، دونالد ترامپ است. این در حالی است که نتانیاهو تلاش دارد برای پنجمین بار قدرت را در سرزمین‌های اشغالی به دست بگیرد.

این روزنامه در ادامه گزارش خود نوشت: روز شنبه و ۷۲ ساعت پیش از آنکه انتخابات در سرزمین‌های اشغالی برگزار شود، ترامپ به نتانیاهو و حزب لیکود هدیه‌ای داد و آن هدیه چیزی نبود جز توئیت وی در خصوص گفت‌وگو‌ها پیرامون توافق دفاعی احتمالی میان اسرائیل و آمریکا.

ترامپ در توئیت خود نوشت: «من امروز با نخست وزیر نتانیاهو تماسی داشتم تا در خصوص امکان حرکت رو به جلو در زمینه یک توافق دفاعی دو جانبه میان آمریکا و اسرائیل گفت‌وگو کنم؛ مسأله‌ای که سبب تقویت بیشتر ائتلاف فوق‌العاده کنونی خواهد شد».

هاآرتص در ادامه گزارش خود نوشت: حزب لیکود (به ریاست نتانیاهو) ترامپ و رابطه وی با نتانیاهو را در مرکز مبارزات انتخاباتی خود قرار داده است و بیلبورد‌های نصب شده در شهر، ترامپ و نتانیاهو را در حال دست دادن با یکدیگر نشان می‌دهد. نتانیاهو آخر هفته‌ای که گذشت از حمایت ترامپ ابراز خشنودی کرد و رابطه‌اش با رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه آمریکا را در تمامی مصاحباتی که پیش از روز انتخابات انجام داده بود، بیان کرد.

هاآرتص سپس با اشاره به اتهامات فسادی که نتانیاهو با آنها درگیر است، نوشت: از قرار معلوم، کمپین انتخاباتی نتانیاهو امیدوار است (حمایت های) ترامپ سبب شود که وی بتواند بر اتهامات فسادی که با آن روبه‌روست، غلبه کند. پیش از انتخابات آوریل، مداخله ترامپ برجسته‌تر از این دفعه بود. تنها دو هفته قبل از انتخابات، رئیس جمهور آمریکا در اقدامی تبلیغاتی در کاخ سفید به همراه نتانیاهو، الحاق بلندی‌های جولان از سوی رژیم صهیونیستی را به رسمیت شناخت.

دونالد ترامپ همچنین آشکارا از نتانیاهو به عنوان «رئیسی بزرگ» در طول انتخابات گذشته سرزمین‌های اشغالی نام برد و در حساب کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی، تصویری از مبارزات انتخاباتی نتانیاهو به اشتراک گذاشت که خودش و نتانیاهو را در کنار یکدیگر نمایش می‌دهد.

هاآرتص در ادامه ارائه شواهد از دخالت‌های ترامپ و دولتش در انتخابات اسرائیل نوشت: همچنین پیش از نخستین انتخابات سال جاری میلادی، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا به اورشلیم (قدس اشغالی) سفر کرد و نتانیاهو وی را به بازدید از «دیوار ندبه» برد که با این احتساب، وی نخستین وزیر خارجه آمریکا شد که از این مکان بازدید می‌کند. تصاویر به رسمیت شناخته شدن الحاق جولان به سرزمین‌های اشغالی و بازدید پمپئو از دیوار ندبه، از سوی کمپین انتخاباتی نتانیاهو و به منظور تقویت چهره وی به عنوان فردی که به او نیاز است، مورد استفاده قرار گرفت.

هاآرتص در پایان نوشت: با این حال مداخله واشنگتن در سیاست‌های رژیم صهیونیستی در دهه اخیر و از زمانی که نتانیاهو در سال ۲۰۰۹ به قدرت بازگشت، به مراحل جدیدی رسیده است. در دومین انتخابات سال ۲۰۱۹، نتانیاهو روی تصاویر مشترک خود با ترامپ به منظور نگه داشتن رأی دهندگان راست گرا در پشت خود، حساب باز کرده است. در صورتی که نه نتانیاهو و نه بنی گانتس نتوانند ائتلاف مستقر را بسازند- که این نتیجه نیز محتمل به نظر می‌رسد- تلاش خواهد کرد تا طرح صلح خود را منتشر کند تا با این حساب، به نتانیاهو و بنی گانتس، بهانه‌ای برای ایجاد یک کابینه واحد داده باشد.