تأکید وزیر خارجه لبنان بر تجاوز‌گری «اسرائیل»

«جبران باسیل» وزیر خارجه لبنان که به آلمان سفر کرده، امروز با «هایکو ماس» همتای آلمانی دیدار کرد.

اخبار بین الملل-بر اساس گزارش وبگاه «العهد»، باسیل در کنفرانس خبری بعد از این دیدار گفت: لبنان به قطعنامه ۱۷۰۱ (که در سال ۲۰۰۶ برای پایان دادن به جنگ ۳۳ روزه صادر شد) پایبند است و به اسرائیل تعرضی نکرده بلکه اسرائیل است که دائما به (حریم) لبنان تجاوز می‌کند همانگونه که اخیرا مانند دفعات قبل این اتفاق رخ داد.

بامداد روز یکشنبه دو پهپاد متعلق به رژیم صهیونیستی در «ضاحیه» در جنوب بیروت سقوط کردند؛ به گفته منابع لبنانی این پهپادها آماده عملیات ترور بودند .

باسیل در ادامه به موضوع حضور بیش از یک میلیون آواره سوری در لبنان پرداخت و گفت، بیش از ۸۰ درصد آوارگان سوری تمایل خوبی برای بازگشت دارند و شرایط برای این موضوع در سوریه فراهم شده است به همین دلیل بیروت از برلین برای تشویق این آوارگان برای بازگشت به کشورشان درخواست کمک دارد.  

باسیل بار دیگر مخالفت لبنان با اسکان دائمی آوارگان فلسطینی و سوری را تکرار و تأکید کرد: پیش‌تر هم اسکان آوارگان فلسطینی را رد کردیم و مجددا اسکان آوارگان سوری را مردود می‌دانیم.

وزیر خارجه لبنان بر توجه این کشور برای ایمن بودن بازگشت آوارگان تأکید کرد و گفت، در سال اخیر بیش از دو هزار آواره سوری به کشورشان بازگشته‌اند و لبنان هیچگونه نقض حقوق آنها را مشاهده نکرده است.

بر اساس گزارش‌ها، آمریکا به همراه برخی کشورهای اروپایی و منطقه‌ای با روند بازگشت آوارگان سوری به کشورشان مخالف هستند تا از آنها به عنوان اهرم فشار علیه دولت سوریه استفاده کنند. پیشتر بشار اسد رئیس جمهور سوریه نیز این سیاست آمریکا و برخی کشورهای اروپایی را محکوم کرده بود.