دروغگویی ترامپ باز هم رکورد زد

وبگاه شبکه خبری سی‌ان‌ان با راه‌اندازی یک سامانه حقیقت‌یاب به بررسی دروغ‌های دونالد ترامپ ، رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی اخیر او پرداخت.

اخبار بین الملل- رئیس جمهور آمریکا دوشنبه شب به مدت ۹۵ دقیقه در یکی از ستاد‌های انتخاباتی‌اش در نیومکزیکو سخنرانی کرد و در این بازه زمانی دستکم ۲۷ ادعای دروغین مطرح کرد. ترامپ بیشتر این ادعا‌های دروغین را در چند ماه اخیر تکرار کرده بود. در زیر به تعدادی از این ادعا‌های دروغین او اشاره شده است.

ترامپ در این سخنرانی اعلام کرد ونزوئلا ۱۵ سال پیش یکی از ثروتمندترین کشور‌ها بوده است. این درحالی است که چنین مسئله‌ای حقیقت ندارد و ونزوئلا در سال ۲۰۰۴ در رتبه شصت و هفتمین کشور ثروتمند جهان قرار داشت.

رئیس جمهور آمریکا همچنین اعلام کرد که دموکرات‌ها خواهان «مرز‌های باز» هستند. این درحالی است که حتی نامزد‌های دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از جمله الیزابت وارن و هولیان کاسترو هم به صورت کامل از مهاجرت بدون محدودیت به آمریکا حمایت نکرده اند.

وی در این سخنرانی تأکید کرد تحقیقات رابرت مولر، بازپرس ویژه تحقیقات درباره دخالت ادعایی روسیه در انتخابات آمریکا ۴۰ میلیون دلار هزینه داشته است. این در حالی است که این رقم ۳۲ میلیون دلار بوده است.

رئیس جمهور آمریکا گفته است که چین یکی از بدترین سال‌های اقتصادی خود را در پنجاه و هفت سال اخیر تجربه می‌کند. این در حالی است که این رقم اشتباه است و رشد اقتصادی سه ماهه دوم چین در بدترین شرایط در ۲۷ سال اخیر قرار داشته است.

ترامپ درباره صنعت انرژی کشورش اعلام کرد که آمریکا یک کشور مستقل است و یکی از صادرکنندگان کامل انرژی است. این درحالیست که بر اساس پیش بینی اداره اطلاعات انرژی آمریکا، این کشور در سال آینده ممکن است به یکی از صادرکنندگان کامل انرژی تبدیل شود.

رئیس جمهور آمریکا گفته است نرخ بیکاری زنان به کمترین سطح در ۷۱ سال اخیر رسیده است. اما او باز هم اغراق کرد و بر اساس آمار‌ها این رقم درستی نیست.

آمار‌ها و نظرسنجی‌های اخیر حاکی از آن است که دونالد ترامپ با گذشت زمان غیرقابل اعتمادتر شده است. وی در سال ۲۰۱۷ روزانه ۲.۹ ادعای دروغین به زبان آورده بود؛ اما از سال ۲۰۱۸ تا مه ۲۰۱۹ روزانه ۸.۳ ادعای دروغین مطرح کرده است.