تضعیف دولت عراق در تغییر قانون اساسی توسط آمریکا

«ریاض محمد» از نمایندگان ائتلاف سیاسی «سائرون» عراق از تلاش ایالات متحده امریکا برای تضعیف دولت عراق خبر داد.

اخبار بین‌الملل- محمد به پایگاه خبری «المعلومه» گفت که واشنگتن در سال ۲۰۰۵، ۵۰ ماده قانونی به قانون اساسی عراق اضافه کرد تا دولت در این کشور تضعیف و هژمونی آمریکا بر آن تحمیل شود.

وی تصریح کرد که از جمله این مواد اضافه شده، تشکیل دفاتر بازرسهای عمومی، سازمان «بازخواست و عدالت» و سایر دفاتری است که «در راستای سرقت بیت‌المال و تضعیف حکومت است».

این نماینده عراقی خاطر نشان کرد که «قوانین آمریکایی نیازمند اصلاح است تا توسط پارلمان به قوانین واقعی بدل شود که حاکمیت کشور حفظ و از هژمونی آمریکا نیز رها شود».

محمد بر این باور است که این ماده‌های قانونی «برای تضعیف دولت عراق و تداوم اشغالگری آمریکاست».

ناظران می‌گویند که آمریکا در تلاش است از رهگذر فراکسیون‌ها و شخصیت‌های وابسته به خود، ثبات تصمیم سیاسی در عراق را از بین ببرد.

ایالات متحده در حال حاضر، از مسئله وخامت وضعیت امنیتی و عناصر تروریستی داعش به عنوان بهانه‌ای برای تداوم حضور ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا در داخل عراق استفاده می‌کند.

مسئله مبارزه ادعایی آمریکا با داعش در حالی مطرح می‌شود که «قصی الانباری» مدیر دفتر سازمان «بدر» عراق اواسط مرداد ماه از تحرکات مشکوک نظامیان آمریکایی در این کشور خبر داد و گفت که آمریکایی‌ها از یک پایگاه نظامی در شهرستان الرطبه خارج شدند تا زمینه برای گروه تروریستی داعش فراهم شود که در این منطقه با آزادی کامل، حرکت کند.

وی تصریح کرد که پایگاه الرطبه به منزله پست دیدبانی برای تحت نظر داشتن مثلث «سعودی-سوری-اردنی» است و باقی ماندن نیروهای آمریکایی در الرطبه، مانعی برای طرح‌های داعش در این منطقه به شمار می‌رفت.

الانباری خاطر نشان کرد که نظامیان آمریکایی پس از خروج از پایگاه الرطبه به سمت پایگاه «عین الاسد» در استان الانبار (غرب عراق) رفتند تا گذرگاه‌های امنی برای عناصر داعش در داخل این استان ایجاد کنند.