سایه سنگین خشونت و تقلب بر انتخابات افغانستان

پس از لغو مذاکرات آمریکا و طالبان و صداهایی که خواستار تعویق انتخابات و یا ایجاد دولت موقت بود خاموش شد و تکاپوی نامزدان انتخابات ریاست جمهوری و برگزاری انتخابات در زمان مقرر آن یعنی ششم مهرماه افزایش یافت.

اخبار بین‌الملل- روزنامه «گاردین» چاپ انگلیس در این باره نوشت که سایه سنگین خشونت و تقلب در یک دهه گذشته همواره بر انتخابات افغانستان قرار داشته و نگرانی‌های فزاینده‌ای وجود دارد که انتخابات این دور بدتر از همه ادوار گذشته باشد.

این روزنامه می‌افزاید که پس از لغو مذاکرات آمریکا با طالبان جنگ افغانستان بطور بی‌سابقه‌ای تشدید شده و طالبان نیز تهدید کرده که انتخابات را هدف قرار خواهد داد.

تشدید حملات در افغانستان برای بسیاری از مردم افغانستان به معنی عدم مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری است و یکی از ساکنان شهر کابل در گفت‌وگو با گاردین شرکت در انتخابات در شرایط کنونی را جنون آمیز دانست.

این نشریه برگزاری انتخابات ششم مهر را در واقع تکرار رقابت‌های انتخاباتی سال 2014 دانست که سرشار از تقلب و تنش بود و پس از آن میانجیگری آمریکا منجر به تشکیل حکومت وحدت ملی شد.

براساس این گزارش تنها دو نامزد یعنی اشرف غنی و عبدالله شانس پیروزی در انتخابات را دارند و با توجه به تیم انتخاباتی قوی که دو طرف دارند افزایش فساد اجتناب ناپذیر است و به دلیل تهدیدات امنیتی نیز مشارکت در این دوره پایین ارزیابی می‌شود.

«علی یاور عادلی» عضو شبکه تحلیلگران افغانستان اظهارداشت: تکرار تجربه انتخابات 2014 پیامدهای بسیار مخربی برای افغانستان خواهد داشت بویژه اینکه انتخابات کنونی قرار است تداوم روند دموکراتیک و نهادهای دولتی در مذاکره با طالبان را نشان دهد.