گروه‌‌های فلسطینی از طرح خود برای آشتی ملی رسماً رونمایی کردند

گروه‌های مختلف فلسطینی امروز (دوشنبه) در یک کنفرانس مطبوعاتی در غزه از طرح خود برای پایان اختلافات میان فتح و حماس با هدف تحقق آشتی ملی رونمایی کردند.

اخبار بین‌الملل-  در این کنفرانس مطبوعاتی بر ضرورت مرجع قرار دادن توافق‌های ۲۰۰۵، ۲۰۰۷ و ۲۰۱۷، برگزاری نشست دبیران کل سازمان آزادیبخش فلسطین «ساف» در قاهره، توافق بر سر تشکیل دولت وحدت ملی، رفع محاصره غزه و تقویت ایستادگی اهالی کرانه باختری تأکید شد.

در همین ارتباط خبرگزاری «صفا» دو روز پیش مفاد این طرح پیشنهادی را منتشر کرد:

اول: توافق‌های آشتی ملی امضا شده میان گروه‌ها در سال‌های ۲۰۰۵، ۲۰۱۱ و ۲۰۱۷ در قاهره و کمیته مقدماتی در بیروت در سال ۲۰۱۷ به عنوان مرجعی برای پایان اختلافات و احیای وحدت ملی در نظر گرفته شود

دوم:  برگزاری نشست کمیته فعال‌سازی و توسعه سازمان آزادیبخش در ماه اکتبر با حضور محمود عباس در قاهره

وظیفه این نشست توافق بر سر دیدگاه، برنامه و راهبرد مشترک مبارزه‌ای، توافق برای تشکیل دولت وحدت ملی انتقالی و نظارت بر کار آن بر اساس قانون حین برگزاری انتخابات است و وظیفه اصلی آن وحدت سازمان‌های فلسطینی، شکست محاصره غزه، تقویت ایستادگی ملت فلسطین در کرانه باختری در مقابل شهرک‌سازی و یهودی سازی و تسهیل اجرای انتخابات ریاست تشکیلات خودگردان و شورای قانونگذاری تحت اشراف کمیته انتخابات مرکزی است.

سوم: از اکتبر ۲۰۱۹ تا جولای ۲۰۲۰ مرحله انتقالی برای تحقق وحدت و پایان اختلافات به شمار رود و که در این فاصله باید فضا (میان طرف‌ها) مثبت باشد از جمله اینکه به اظهارات رسانه‌ای تنش‌زا پایان داده شود.

چهارم: جدول زمانی برای مرحله انتقالی که بسته به برگزاری کمیته فعال‌سازی و توسعه سازمان آزادیبخش در ماه اکتبر است تا موارد زیر را در جدول کاری قرار دهد:

الف- توافق بر سر تشکیل دولت وحدت ملی انتقالی تا پایان سال ۲۰۱۹

ب- وحدت قوانین انتخاباتی سازمان‌های ملی فلسطینی

ج- ازسرگیری نشست‌های کمیته انتخاباتی برای آماده کردن تدابیر مربوط به انتخابات شورای ملی

چ- اجرای انتخابات فراگیر ریاستی، قانونگذاری و شورای ملی تا نیمه ۲۰۲۰