تردید سران آمریکای لاتین برای اجرای تحریم‌ها علیه ونزوئلا

سران کشورهای آمریکای لاتین و همسایه ونزوئلا با ابراز تمایل به اجرای تحریمها برای وادارسازی رئیس جمهور قانونی این کشور به برکناری از قدرت، نسبت به کاربست نیروی نظامی ابراز تردید کردند.

اخبار بین‌الملل- کشورهای عضو گروه لیما شامل آرژانتین، برزیل، کلمبیا و پرو با خودداری از ذکر دقیق تحریمهای موردنظر خود در یک بیانیه مشترک به صراحت اعلام کردند که از مداخله نظامی برای برکناری مادورو حمایت نمی کنند.

«نستور پاپولیزیو» وزیر خارجه پرو پس از برگزاری یک نشست در نیویورک به خبرنگاران گفت: «ما از توسل به کاربرد نیروی نظامی یا مداخله نظامی حمایت نمی کنیم».  

گفتنی است در حالی که «خوآن گوآیدو» رهبر مخالفان دولت ونزوئلا از سوی آمریکا و اکثر کشورهای غربی به عنوان رهبر خودخوانده این کشور آمریکای لاتین به رسمیت شناخته می شود، دولت «نیکلاس مادورو» همچنان از شناسایی ۱۹۳ کشور عضو مجمع عمومی سازمان ملل متحد برخوردار است.  

با این وجود تیم گوآیدو امیدوار است که پس از ماهها بن بست و مذاکرات شکست خورده، از گردهمایی سازمان ملل برای کسب حمایت شمار بیشتری از کشورها بهره جوید.

این در حالی است که پرو، شیلی و کاستاریکا اصلاحیه ای را برای معاهده ریو- معاهده دفاعی متقابل آمریکای لاتین در واکنش به بحران ونزوئلا- پیشنهاد کرده اند تا از این طریق کاربرد نیروی نظامی را ممنوع نمایند.

گفتنی است که آمریکا با این اصلاحیه مخالف است و ترامپ به طور مکرر می گوید که برای برکناری مادورو از قدرت «تمام گزینه ها بر روی میز است».