خروج تمامی نیروهای خارجی غیرقانونی از سوریه

«الکساندر یفیموف» سفیر روسیه در سوریه تأکید کرد که مسکو با سوریه بوده و خواهد بود.

اخبار بین‌الملل- یفیموف به روزنامه «الوطن» سوریه گفت، باید تمامی نیروهای خارجی که به صورت غیر قانونی در سوریه حضور دارند، در سریع‌ترین زمان ممکن، از این کشور خارج شوند.

وی درباره اظهارات وزیر خارجه روسیه مبنی بر پایان یافتن جنگ در سوریه، اظهار داشت: «بله وزیر روسیه این سخن را گفت... ولی باید به آنچه وی درباره مناطقی از خاک سوریه توجه کرد که در آن تروریسم حضور دارد».

این دیپلمات روس با بیان اینکه باید در این مناطق، به مبارزه با تروریسم ادامه داد، تصریح کرد که این مسئله باید «در منطقه ادلب و شمال شرق سوریه» صورت گیرد.

استان ادلب در اشغال گروه‌های تروریستی به ویژه «هیئة تحریر الشام» قرار دارد؛ ائتلافی که جبهه النصره رکن اصلی تشکیل دهنده آن است.

کنترل شمال شرق سوریه نیز در دست شبه‌نظامیان کُرد موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» است. آمریکا حمایت این شبه‌نظامیان را بر عهده دارد و در مناطق تحت تصرف آنان، بیش از ۱۵ پایگاه نظامی احداث کرده است.

سفیر مسکو در دمشق درباره توافقات جدید بر سر ادلب که برآیند نشست سه‌جانبه ؤسای جمهوری اسلامی ایران، روسیه و ترکیه بود، گفت: «ما با طرف ترکیه‌ای توافقی داریم که در سپتامبر گذشته منعقد شد. ما بر این باوریم که این توافق برای تحقق هدف اصلی در این منطقه کافی است».

وی ادامه داد: «در این توافق (سوچی) بندهایی وجود دارد که بر لزوم آزادسازی و بازگشایی مسیرهای بین‌المللی تأکید دارد. ما همیشه این موضوع را در دستور کار همه مذاکرات با طرف ترکیه‌ای قرار می‌دهیم و این موضوع در نشست سه‌جانبه نیز بررسی شد».

یفیموف درباره افزایش حمایتهای آمریکا از نیروهای دموکراتیک، به ویژه پس از اظهارات رئیس جمهور روسیه مبنی بر لزوم خروج نیروهای آمریکایی از شمال شرق سوریه و عدم تجزیه سوریه، خاطر نشان کرد: «ما مخالف حضور غیر قانونی نیروهای مسلح کشورهای خارجی [در سوریه] هستیم و خواستار اخراج آنان در سریعترین زمان ممکن از خاک سوریه هستیم».