و سرانجام شروع استیضاح

ترامپ متهم است در تماس تلفنی با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین، وی را تحت فشار قرار داده است تا در مورد فعالیت های پسر جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری سابق آمریکا و از نامزدهای جدی دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ تحقیق کند.

اخبار بین‌الملل- گفته می‌شود ترامپ امیدوار بوده است با یافتن مواردی از تخلفات مالی و تجاری هانتر بایدن پسر جو بایدن، رقیب احتمالی خود در انتخابات سال آینده ریاست‌جمهوری را به چالش بکشد.

همچنین شواهدی وجود دارد که ترامپ یک هفته پیش از تماس تلفنی با زلنسکی، پرداخت وام به دولت اوکراین را متوقف کرد تا کی‌یف را برای همکاری تحت فشار قرار دهد. این مکالمه در حضور یک مقام ارشد اطلاعاتی آمریکا انجام گرفت و گزارش این شخص، رسوایی بزرگی را برای رئیس‌جمهوری آمریکا رقم زد.

البته دونالد ترامپ به کرات هر گونه درخواست سیاسی از همتای اوکراینی خود برای افشاگری علیه بایدن را تکذیب کرده است. با این حال، این اظهارات، اعضای مجلس نمایندگان آمریکا قانع نکرد و در نهایت موضوع آغاز روند استیضاح رئیس‌جمهوری به تصویب رسید.

اکنون کاخ سفید و مدیر اطلاعات ملی آمریکا، عالی‌ترین نهاد اطلاعاتی در این کشور ملزم هستند متن کامل مکالمه جنجالی ترامپ و زلنسکی را در اختیار کنگره قرار دهند. براساس گزارش مقام امنیتی حاضر در اتاق رئیس‌جمهوری آمریکا، ترامپ خواسته غیرمعمول را از همتای اوکراینی خود مطرح کرده است که اگر صحت آن به اثبات برسد، مجلس نمایندگان تحت کنترل دموکرات‌ها به احتمال قریب به یقین به برگزاری دادگاه علیه رئیس‌جمهوری در سنا رای خواهد داد. در این صورت و بر اساس روند پیش‌بینی شده در قانون اساسی آمریکا، ترامپ در سنا محاکمه خواهد شد و اگر دوسوم سناتورها به گناهکار بودن وی رای دهند، رئیس‌جمهوری آمریکا برکنار خواهد شد.

با این حال، در فضای به شدت قطبی شده آمریکا، همراهی تعدادی از جمهوریخواهان با اقلیت دموکرات سنا برای برکناری یک رئیس‌جمهوری هم‌حزبی بسیار غیرمحتمل به نظر می‌رسد؛ مگر اینکه در روند تحقیقات، موارد غیر قابل کتمان از تخلفات ترامپ و به شدت خطرناک علیه امنیت ملی آمریکا به دست آید. از آنجا که این رسوایی از سوی یک مقام ارشد اطلاعاتی آمریکا کلید خورده است، انتظار می‌رود در آینده موارد بیشتری از درز اطلاعات از سوی جامعه اطلاعاتی آمریکا علیه ترامپ در اختیار اعضای کنگره و افکارعمومی این کشور قرار گیرد.

جنگی که دو سال و نیم پیش، پس از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ۲۰۱۶ میان رئیس‌جمهوری منتخب و جامعه اطلاعاتی آمریکا آغاز شد، اکنون رییس‌جمهوری این کشور را در معرض برکناری قرار داده است که سرانجام آن را جدال‌های سیاسی - حزبی در کنگره تعیین خواهد کرد.