استیضاح در آمریکا چگونه به برکناری رئیس‌جمهور می‌انجامد؟

استیضاح در آمریکا، رویه‌ای در قانون اساسی آمریکاست که کنگره در آن اتهاماتی علیه مقامات غیر نظامی دولت که مظنون به ارتکاب جرم هستند، مطرح می‌سازد. استیضاح را در بیان دیگر، می‌توان ارائه کیفرخواست در یک دادگاه تلقی کرد.

اخبار بین‌الملل- پدران بنیان‌گذار آمریکا، اختیار برکناری "رئیس‌جمهور، معاون او و تمام مقامات غیر نظامی آمریکا" را در صورت ارتکاب ایشان به "خیانت، رشوه‌خواری، یا دیگر جرایم و بزهکاری‌ها" به کنگره اعطا کرده بودند. از همین رو، مجلس نمایندگان آمریکا قدرت انجام استیضاح را داراست.

مسئولیت این کار، معمولا بر عهده کمیته قضایی مجلس مذکور است. هنگام آغاز این رویه، مجلس بر سر ارائه اتهامات توسط اکثریتی از ۴۳۵ نماینده تصمیم‌گیری می‌کند و در واقع نقش هیأت منصفه‌ای را دارد که یک مقام را مورد کیفرخواست قرار می‌دهد.

مجلس سنا از سوی دیگر دارای "قدرت محاکمه" مقاماتی است که توسط مجلس استیضاح شده‌اند؛ به این معنا که صدور حکم نهایی، بر عهده سنا است. اداره جلسه محاکمه رئیس‌جمهور در سنای آمریکا، بر دوش قاضی ارشد دیوان عالی آمریکا است.

رای دو سوم از مجلسِ ۱۰۰ نفره سنا در محکومیت رئیس‌جمهور، او را برکنار می‌سازد؛ اکثریت سنا در حال حاضر تحت کنترل جمهوری‌خواهان (هم‌حزبی‌های ترامپ) است و این موضوع، پایان دوران دونالد ترامپ را غیر محتمل‌تر می‌کند.

تا به حال تنها دو رئیس‌جمهور در تاریخ آمریکا استیضاح شده‌اند: اندرو جانسون و بیل کلینتون؛ سنا برکناری هیچ‌کدام از این دو تن را تایید نکرد. ریچارد نیکسون دیگر رئیس‌جمهوری این کشور بود که جهت اجتناب از استیضاح شدن، از ریاست جمهوری استعفا کرد.

مجلس نمایندگان تاکنون بیش از ۶۰ بار رویه استیضاح را به جریان انداخته است که تنها یک سوم از این موارد به برکناری مقام مربوطه انجامیده است. ۸ قاضی فدرال از بالاترین مقاماتی بوده‌اند که تاکنون محکوم و برکنار شده‌اند.