استیضاح ترامپ چه مسیری را طی می کند؟

جلیل رحیمی جهان‌آبادی عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، با اشاره به اینکه نیمی از مجلس نمایندگان آمریکا در خواست  استیضاح ترامپ  را امضا کرده اند، گفت: طبق قانون اساسی کشور آمریکا، استیضاح رئیس جمهور این کشور از دو طریق ممکن است، اولین اینکه دادگاه عالی فدرال آمریکا علیه رئیس جمهور یا علیه هر کدام از مقامات فدرال اعلام جرم کند و موضوع را به مجلس نمایندگان ببرد تا این مجلس مسئول مربوطه را استیضاح کند که با رأی بیش از 50 درصد تعداد نمایندگان،  فرد را از کار بر کنار می شود.

اخبار سیاسی- ​رئیس کمیته بین الملل کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس اظهار داشت: شیوه دوم این است که مجلس نمایندگان مستقیما بخواهد رئیس جمهور یا یکی از مقامات فدرال را استیضاح کند، در صورتی که فرد مسئول جرایمی مانند رشوه خواری، شهادت دروغ، خیانت در امور کشوری مرتکب شده باشد تحت تعقیب قرار می گیرد و موضوع در مجلس نمایندگان آمریکا قابل مطرح می شود.

نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به امضا 118 نفر از نمایندگان کنگره برای استیضاح ترامپ، توضیح داد: با شرایطی که وجود دارد اگر نیمی از نمایندگان مجلس آمریکا، نامه در خواست استیضاح ترامپ را اما کنند و او را به مجلس سنا معرفی کنند، این مجلس نقش دادگاه را ایفا می کند، تعدادی از نمایندگان را انتخاب به عنوان دادستان انتخاب و جرم علیه فرد اعلام می شود تا فرد مذکور یا همان ترامپ با حضور در مجلس سنا به سوالات سناتور ها پاسخ دهد اگر صحبت های ترامپ قانع کننده نباشد مجلس سنا رأی به استیضاح و عدم کفایت می دهد.

 
ترامپ

 

وی ادامه داد: در تاریخ آمریکا این حوادث در مقاطعی رخ داده و نیکسون تحت فشار همین فرآیند به دلیل تقلبی که در ستاد انتخاباتی او رخ داده بود از ریاست جمهوری استعفا کرد چرا که می دانست رأی به عدم  کفایت او خواهند داد.

رحیمی جهان آبادی در ادامه گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه ترامپ از ابتدا مشکلات عدیده ای را برای دولت آمریکا، کشور ایالات متحده و متحدانش در جهان ایجاد کرده است، اظهار داشت: در حال حاضر با توجه به حوادث در انتخابات، مسئله دخالت روسیه و ارتباطاتی که بین مجموعه ای است، بعید نیست مجلس نمایندگان آمریکا علیه  ترامپ اقدام به استیضاح کند.

نتیجه استیضاح ترامپ قابل پیش بینی نیست

این نماینده مجلس تاکید کرد: ترامپ به دلیل آسیب هایی که به منافع ملی، به حیثیت و روابط آمریکا با کشورهای متحد زده است، وضعیت متزلزلی در جامعه آمریکا دارد، مشکل ترامپ برجام نیست، بلکه به روابط با اروپا، چین، ژاپن و کره جنوبی آسیب زده است.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس بیان داشت: کشور آمریکا در وضعیتی قرار دارد که باید قدرت ساختار بر کارگزار غلبه کند و گرنه این سیستم دچار مشکل و آسیب جدی می شود، با این وجود اینکه استیضاح ترامپ چه سرانجامی خواهد داشت قابل پیش بینی نیست.