مدیر اطلاعات ملی آمریکا برای بیان واقعیت‌ها درباره ترامپ سوگند یاد کرد

«جوزف مگوایر» که در جلسه کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا به عنوان شاهد حضور داشت پس از ادای سوگند مبنی بر بیان کامل واقعیت‌ها در این جلسه، به پرسش‌های «آدام شیف» رئیس کمیته و سایر اعضای این کمیته درباره تماس تلفنی جنجالی دونالد ترامپ با «ولادیمیر زلنسکی»، همتای اوکراینی وی پاسخ داد.

اخبار بین الملل- سرپرست اطلاعات ملی آمریکا گفت: فرد افشاگر درباره این تماس جنجالی یکی از کارکنان یکی از نهاد‌های اطلاعاتی آمریکا بوده است.

جوزف مگوایر در جلسه کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا در واکنش به پرسش آدام شیف رئیس این کمیته درباره تماس تلفنی دونالد ترامپ با ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین گفت: من به شما (آدام شیف) و این کمیته احترام می‌گذارم و از نقش نظارتی کمیته استقبال می‌کنم و آن را جدی می‌گیرم. من در جریان بررسی صلاحیتم برای تصدی مدیریت مرکز مقابله با تروریسم آمریکا به کمیته منتخب اطلاعاتی سنا گفته بودم که نظارت کنگره درباره فعالیت‌های اطلاعاتی بسیار اهمیت دارد و نقشی اساسی برای عملیات‌های اطلاعاتی دارد. من که به مدت هشت ماه به عنوان مدیر مرکز ملی مقابله با تروریسم فعالیت کرده ام و اکنون نیز به مدت شش هفته به عنوان سرپرست اطلاعات ملی آمریکا فعالیت می‌کنم، همچنان معتقدم که نظارت کنگره اهمیت زیادی دارد.

او افزود: من حمایت خود از فرد افشاگر را اعلام می‌کنم که براساس قانون حقوقی دارد. افشاگری سابقه زیادی در کشور ما دارد و سابقه آن به زمان تشکیل «کنگره قاره‌ای» در آمریکا باز می‌گردد. برای من تعجب ندارد که افشاگری صورت گیرد، چون ما به عنوان یک کشور علاقه‌مند به داشتن دولتی خوب هستیم. از این رو باید از کسانی که شجاعت به خرج می‌دهند و اقدامات نادرست را گزارش می‌کنند حفاظت کنیم و فرقی هم نمی‌کند که این افشاگری درباره میدان نبرد یا در محیط کاری باشد. من معتهد هستم که اطمینان بدهم کلیه شکایت‌های فرد افشاگر به طریقی مناسب مورد بررسی قرار گیرد. فرد افشا کننده موضوع را به بازرس کل جامعه اطلاعاتی آمریکا اطلاع داد. بازرس کل نیز به طور کامل هویت فرد افشاگر را حفظ می‌کند و اجازه نمی‌دهد که فرد افشاگر مشمول انتقام گیری یا عواقب منفی شود.

سرپرست اطلاعات ملی آمریکا گفت: در ۲۶ اوت بازرس کل شکایتی را به من ارجاع کرد که یکی از کارکنان جامعه اطلاعاتی آمریکا آن را ارائه کرده بود. بازرس کل اعلام کرد که شکایت مطرح شده باعث ایجاد نگرانی‌های فوری شده است.

مگوایر افزود: ما وقتی که شکایت را بررسی می‌کردیم در کمال تعجب متوجه شدیم که بسیاری از اتهامات شاکی براساس گفتگو بین رئیس جمهور و یک رئیس کشور خارجی است. چنین تماس‌های تلفنی معمولا مشمول حق ویژه رعایت حریم ریاست جمهوری هستند به همین علت ما با کاخ سفید مشورت کردیم و به ما مشورت داده شد که بخش زیادی از اطلاعاتی که در شکایت ارائه شد در واقع مشمول امتیازات خاص قوه مجریه است (قابل دسترسی نیست). من این اختیار را ندارم که این امیتاز ویژه را لغو کنم. به همین علت ما نتوانستیم بلافاصله جزئیات شکایت را در اختیار این کمیته قرار دهیم، اما همچنان با مشاوران کاخ سفید مشورت کردیم تا این کار را انجام دهیم. دیروز رئیس جمهور آمریکا متن تماس تلفنی و پرسش‌ها را منتشر کرد و از این رو ما اکنون می‌توانیم جزئیات شکایت و نامه بازرس کل را که تقدیم ما شد ارائه کنیم. در نتیجه من متن کامل شکایت را بدون ویرایش در اختیار کمیته‌های اطلاعاتی مجلس نمایندگان و مجلس سنا قرار دادم و نیز نامه بازرس کل را ارائه کردم.

سرپرست اطلاعات ملی آمریکا تأیید کرد موضوع شکایت فرد افشاگر تخلفات جدی رئیس جمهور آمریکا بوده است. جوزف مگوایر افزود: زمانی که بازرس کل جامعه اطلاعاتی آمریکا درباره شکایت مطرح شده موضع گیری کرد این موضوع را «موضوع نگران کننده فوری» توصیف کرد. از آنجا که بازرس کل اتهامات را معتبر تشخیص داد از من خواسته شد براساس قانونِ حفاظت از افراد افشاگر در جامعه اطلاعاتی آمریکا، شکایت را هفت روز پس از دریافت کردن تقدیم کمیته‌های نظارت بر جامعه اطلاعاتی آمریکا بکنم.

به تازگی تعدادی از افشاگران ناشناس اعلام کردند ترامپ در چندین تماس تلفنی با زلنسکی خواستار تسریع تحقیقات درباره فساد مالی پسر جو بایدن شده است. به دنبال این خبر، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد این مجلس بررسی رسمی استیضاح ترامپ را به اتهام نقض قسم خود آغاز می‌کند.