تصویب طرحی در کالیفرنیا برای انتشار اظهارنامه مالیاتی ترامپ

فرماندار دموکرات کالیفرنیا دیروز (سه شنبه) طرحی را تصویب کرد که بر اساس آن همه نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باید اظهارنامه مالیاتی ۵ ساله خود را منتشر کنند؛ حکمی که هدف اصلی آن دونالد ترامپ ، رئیس جمهور آمریکاست.

اخبار سیاسی- این حکم که به تأیید مجلس سنا و مجلس نمایندگان ایالت کالیفرنیا رسید، آخرین تلاش دموکرات‌ها برای وادار کردن ترامپ به انتشار اظهارنامه مالیاتی اش است. ترامپ، نخستین رئیس‌جمهور آمریکا در چند دهه اخیر است که از انتشار اظهارنامه مالیاتی‌اش خودداری کرده است. او پیشتر گفته بود تا زمانی که تحت بازرسی قرار دارد، اظهارنامه مالیاتی‌اش را منتشر نمی‌کند.

گوین نیوسام، فرماندار کالیفرنیا در بیانیه‌ای اعلام کرد: ایالت‌های آمریکا باید هر آنچه را که در توان دارند به کار گیرند تا مطمئن شوند مقامات آمریکایی که می‌خواهند بالاترین پست‌ها را در این کشور اختیار کنند، حداقل معیار‌ها را داشته و اعتماد عمومی را جلب کرده باشند.

دو سال پیش «جری براون»، فرماندار پیشین کالیفرنیا همین قانون درباره انتشار اظهارنامه مالیاتی نامزد‌های انتخاباتی آمریکا را وتو کرد. مدیر ارتباطات کمپین انتخاباتی ترامپ هم در واکنش به آن اعلام کرد: «دلایل خوبی وجود دارد که چرا جری براون این طرح را دو سال پیش وتو کرده بود. این کار غیرقانونی است و باعث می‌شود ایالت‌های آمریکا در آینده شروط بیشتری برای نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری این کشور تعیین کنند. آمریکا درباره صلاحیت‌های کسی که می‌خواهد رئیس جمهور این کشور شود، قوانینی دارد و ایالت‌ها نمی‌توانند شروط دیگری به آن اضافه کنند.»

در ماه جاری میلادی هم «آندرو کومو»، فرماندار دموکرات نیویورک حکمی را صادر کرد که بر اساس آن وزارت امور مالیاتی و دارایی موظف هستند هرگونه اطلاعاتی  را که کنگره درباره اظهارنامه‌های مالیاتی نامزد‌های انتخابات از آن‌ها درخواست می‌کند، ارائه دهد.

دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا چندی پیش به صورت رسمی خواستار انتشار اظهارنامه مالیاتی ترامپ شدند. «ریچارد نیل»، رئیس کمیته امکانات مالی مجلس نمایندگان آمریکا از «چارلز رتینگ»، رئیس سازمان «خدمات درآمد داخلی» درخواست کرد اظهارنامه مالیاتی ۶ ساله ترامپ را منتشر کند.

در پی سکوت سازمان خدمات درآمد داخلی در این خصوص، ریچارد نیل بار دیگر یک نامه به این سازمان ارسال کرد و تا ۲۳ آوریل (سه ماه پیش) به آن‌ها فرصت داد اظهارنامه مالیاتی ترامپ را منتشر کنند. این در حالی است که «هوگان گیدلی» معاون سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد ترامپ اظهارنامه مالیاتی اش را در اختیار دموکرات‌ها قرار نخواهد داد. استیون منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا هم درخواست‌ها برای انتشار اظهارنامه مالیاتی ۶ ساله دونالد ترامپ را رد کرد و گفت مجاز به منتشر کردن این اسناد نیست.