سرمایه‌گذاری‌ آمریکا در جنبش‌های اپوزیسیونی قزاقستان

«مکسیم کازناچئی‌اف» کارشناس مسائل سیاسی قزاقستان با اشاره به تجمع‌های اعتراضی اخیر در این کشور اظهار داشت: آمریکا برای همکاری با تمام قدرت‌های سیاسی از جمله گروه‌های رادیکال در جهت تقویت نفوذ خود تلاش می‌کند.

اخبار بین‌الملل- وی گفت: در قزاقستان گروه‌های مختلفی تشکیل شدند که وابستگی تنگاتنگی به انجمن‌ها و سازمان‌های غیردولتی غربی دارند و نفوذ آنان بر مردم تقویت می‌شود اما تا کنون نتوانستند به ساختار دولتی وارد شوند.

کازناچئی‌اف تصریح کرد: در 28 سال گذشته آمریکا برای تقویت روابط با تمام قدرت‌های فعال در قزاقستان از جمله گروه‌های رادیکال تلاش کرده و از طریق این اقدامات به دنبال افزایش نفوذ خود و فشار بر دولت است.

کارشناس قزاق افزود: دیپلمات‌های آمریکایی در تمام کشورهای پساشوروی از این روش استفاده می‌کنند و  سازمان‌ها و سیاستمداران اپوزیسیونی تحت تأمین مالی غرب به دولت فشار می‌آورند و در حال حاضر وضعیت سیاسی قزاقستان شبیه به اوکراین شده است.

وی ادامه خاطر نشان کرد: آمریکا برای رشد این جنبش‌ها سرمایه گذاری می‌کند و اگر دولت تضعیف شود نمایندگان این گروه‌ها حتی سیاستمداران رادیکال به مبارزه برای قدرت می‌پردازند.

کازنچئی‌اف گفت: سرمایه گذاری در جنبش‌های مذکور افزایش یافته و با آغاز ریاست «قاسم تاکایف» رئیس جمهور فعلی قزاقستان تجمع‌های اعتراضی پیوسته برگزار می‌شود اما آنان هنوز نتوانستند فشار جدی به دولت بیاورند.

وی ادامه داد: به دلیل عدم حضور جنبش‌های اپوزیسیونی قانونی سخن درباره اپوزیسیون رادیکال مطرح می‌شود و نمایندگان آنان به خیابان‌ها می‌ریزند و برای سرنگونی دولت تلاش می‌کنند.

کارشناس قزاق تصریح کرد: تجمع‌های اعتراضی ادامه می‌یابند اما دولت به معترضین هیچ امتیازاتی را نداده و این عامل از محکم بودن سیستم دولتی خبر می‌دهد.