عربستان گردشگری را توسعه می‌دهد

عربستان اعلام کرده برای اولین بار در تاریخ خود ویزاهای گردشگری صادر خواهد کرد تا درهای خود را به روی گردشگران خارجی باز کند و تا منابع اقتصادی خود را که در حال حاضر بر نفت تکیه دارند، متنوع سازد.

اخبار بین‌الملل- عربستان سعودی در راستای طرح "چشم‌انداز ۲۰۳۰" می‌خواهد گردشگران هر چه بیشتری را جذب کند. در حال حاضر هر خارجی باید مدتی برای دریافت ویزا در نوبت بماند اما قرار است در آینده، مسافرانی از ۴۹ کشور از جمله آلمان، ویزای ۹۰ روزه را اینترنتی و با پرداخت ۸۰ دلار بگیرند. احمد الخطیب، مدیر اداره گردشگری عربستان می‌گوید: «گشودن درهای کشور به روی توریست‌های بین‌المللی یک لحظه تاریخی برای ما خواهد بود.»

مقامات سعودی می‌خواهند تا سال ۲۰۳۰، شمار گردشگران داخلی و خارجی به ۱۰۰ میلیون تن در سال  برسد.

 طرح چشم‌انداز ۲۰۳۰ تلاشی است برای مدرنیزه کردن عربستان با هدف اصلاح نظام اقتصادی این کشور و کاستن از وابستگی به درآمد نفت.  نفت برای دهه‌ها ۹۰ درصد درآمدهای دولتی عربستان را تشکیل داده است. این طرح پس از سقوط بهای نفت به بشکه‌ای ۳۰ دلار در سال ۲۰۱۵ دستور کار ریاض قرار گرفت.

مقامات سعودی می‌خواهند تا سال ۲۰۳۰، شمار گردشگران داخلی و خارجی به ۱۰۰ میلیون تن در سال  برسد. تاکنون، بیشتر سفرهای خارجی‌ها به عربستان به مناسبت‌های شغلی، حج و زیارت یا دید و بازدید با خویشاوندان صورت گرفته‌اند. قرار است با تسهیلات تازه، درآمد عربستان از صنعت توریسم تا سال ۲۰۳۰ به 10 درصد درآمد ناخالص ملی برسد. این میزان در حال حاضر ۳ درصد است.

با وجود باز شدن درهای عربستان به روی دنیا، همچنان مناطقی برای بازدیدکنندگان بسته خواهند ماند. به طور مثال مکه و مدینه، به عنوان شهرهای مقدس، پذیرای مسافران غیرمسلمان نخواهند بود.

در عین حال گردشگران زن اجازه نخواهند داشت در سفر به عربستان، لباس‌های "خارج از عرف" بپوشند.

رئیس اداره گردشگری عربستان می‌گوید توریست‌های زن مجبور نیستند چادر عبایی (عبایه) سر کنند اما در عین حال باید مراقب باشند که لباس‌های "خارج از عرف" نپوشند و ظاهر مناسبی داشته باشند. احمد الخطیب اضافه می‌کند که الکل در عربستان کماکان ممنوع خواهد بود؛ ولو برای گردشگران خارجی.

عربستان مدتی است سیاست‌های گشایش اجتماعی را دنبال می‌کند. به فرمان محمد بن سلمان‌، ولیعهد سعودی، از سال گذشته زن‌های این کشور می‌توانند پشت فرمان بنشینند و برای سفر به قیم مرد نیاز نداشته باشند. رفتن به سینما یا کنسرت هم برای آنها مجاز شده است.

گشایش‌های یاد شده مورد استقبال جامعه جهانی قرار گرفته اما  سرکوب منتقدان و مخالفان در عربستان همچنان ادامه دارد. بن سلمان از جمله در ماجرای قتل جمال خاشقجی، محکومیت رائف بدوی، وبلاگر منتقد خاندان سلطنتی و بازداشت فعالان حقوق زنان زیر ضرب انتقادها قرار دارد.

مداخله عربستان در جنگ یمن نیز با اعتراض سازمان‌های حقوق بشری و کنشگران مدنی روبروست.