هشدار الغنوشی درباره آینده ساختار سیاسی تونس

انتخابات دور دوم ریاست جمهوری و مجلس قانونگذاری تونس  13 اکتبر (  21 مهرماه ) برگزار خواهد شد. هر چقدر به این زمان نزدیکتر می شویم، تب رقابت های انتخاباتی داغتر و دسته بندی های سیاسی شفاف ترمی شود.

اخبار بین‌الملل- رهبر حزب اسلامگرای تونس درباره سناریوی پیروزی نبیل القروی نامزد حزب قلب تونس در انتخابات پارلمانی تونس هشدار داد و اظهار داشت: این پیروزی سبب می شود که قوه مجریه با قوه قانونگذاری برخورد داشته باشد و این تنفر و برخورد در راس نظام به صلاح کشور نیست.

به نوشته روزنامه تونسی الصباح، راشد الغنوشی در یک نشست مطبوعاتی در تونس  تصریح کرد: النهضه از قیس سعید در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری حمایت می کند و ما از مردم  می خواهیم که در انتخابات پارلمانی به النهضه رای دهند چرا که این حزب می تواند با قیس سعید به عنوان رئیس جمهور همکاری کند. النهضه قیس سعید را جزیی از نیروهای انقلابی می داند البته ممکن است اختلافاتی با او داشته باشد اما عقلانیت سیاسی این قدرت را به ما می دهد که از این اختلافات عبور کنیم

وی درباره احتمال پیروزی  حزب قلب تونس در انتخابات مجلس قانونگذاری گفت: النهضه در دولت و مجلس قانونگذاری دارای تجربه است به علاوه ، مسئولان این حزب دست شان به مفاسد اقتصادی و مالی آلوده نیست. بر همین اساس النهضه با حزبی ائتلافی نخواهد کرد که دست مسئولانش به مفاسد اقتصادی آلوده باشد.

راشد الغنوشی افزود: النهضه با احزاب و گروه های سیاسی ائتلاف می کند که حامل روح انقلاب باشند  و در مبارزه با فقر و فساد مشارکت داشته و بر تفاوت دیدگاه های درعرصه سیاسی پایبند باشند.

رهبر حزب النهضه درباره برنامه این حزب در انتخابات مجلس قانونگذاری تونس گفت: مبارزه با فقر و پایان دادن به فساد اقتصادی از اولویت های این حزب  است. ناگفته نماند که مبارزه با فقر نیازمند ابزارهای پاک و به دور از هر گونه بهره برداری سیاسی است.

این روزنامه تونسی در پایان نوشت: سخنان الغنوشی نشان می دهد که  در شرایط کنونی النهضه تسلیم فشارهای قدرت یا توافق نمی شود همانطوری که در سال 2014 تسلیم چنین قدرت و فشاری شد و با حزب نداء تونس ائتلاف کرد لذا النهضه ترجیح می دهد که از ساختار قدرت فاصله بگیرد و به عنوان یک جریان معارض تبدیل شود و این تجربه جدیدی است البته درصورتی که تشکیل دولت آینده با بی ثباتی روبرو باشد.

نیبل القروی نامزد حزب قلب تونس در انتخابات ریاست جمهوری این کشور به اتهام فساد اقتصادی، پولشویی و فرار مالیاتی در زندان به سر می برد و مقامات قضایی تونس با آزادی او مخالفت کرده اند. این درحالی است که احزاب و شخصیت های سیاسی این کشور خواستار آزادی او هستند تا در تبلیغات انتخاباتی با رقیبش  از حقوق و امکانات مساوی  برخوردار باشد.