شینزو آبه برای حل مسئله اتباع ربوده شده ژاپن به دیدار رهبر کره شمالی می‌رود

به رغم آزمایش‌های موشکی جدید پیونگ یانگ، شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن امروز جمعه اعلام کرد به منظور حل و فصل مسئله اتباع ربوده شده این کشور مصمم به دیدار با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی است.

اخبار بین الملل- نخست وزیر ژاپن در ابتدای سخنرانی خود در پارلمان این کشور گفت تصمیم دارم تا بدون پیش شرط با کیم جونگ اون گفت و گوی رو در رو داشته باشم تا مسئله بسیار مهم آدم ربایی را حل و فصل کنیم.

آبه علیرغم تنش‌های منطقه‌ای میان توکیو و پیونگ یانگ، وعده داد تا برگشت تمامی اتباع ربوده شده ژاپنی به وطن به پیگیری این مسئله ادامه می‌دهد. او گفت در موضوع کره شمالی، ما تمام تلاش خود را برای تضمین امنیت مردم ژاپن بکار می‌گیریم و در عین حال به همکاری نزدیک با آمریکا و جامعه بین المللی ادامه می‌دهیم.

در سال ۲۰۰۰ میلادی کره شمالی اعلام کرد نیروهای این کشور ۱۳ شهروند ژاپنی را دهه‌ها قبل ربوده اند. کشور ژاپن شمار افراد ربوده شده را ۱۷ نفر اعلام کرده که ۵ نفر از آن‌ها به کشور بازگرداننده شدند. اما این در حالی است که کره شمالی گفته است ۸ نفر از افراد ربوده شده فوت کرده و ۴ نفر دیگر هرگز به ژاپن بازنگشته اند.

دفتر ریاست‌جمهوری کره جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرد آزمایش موشکی کره شمالی ممکن است آزمایش یک موشک بالستیک قابل شلیک از زیردریایی (SLBM) بوده باشد. طبق این بیانیه، شورای امنیت ملی کره جنوبی عمیقا درباره این آزمایش موشکی در آستانه از سرگیری گفتگو‌ها میان پیونگ‌یانگ و واشنگتن که برای پنجم اکتبر (سیزدهم مهر) برنامه‌ریزی شده است، ابراز نگرانی کرد.

بامداد چهارشنبه گارد ساحلی ژاپن در بیانیه‌ای اعلام کرد کره شمالی یک موشک ناشناس جدید را آزمایش کرد. توکیو آزمایش موشکی روز چهارشنبه کره شمالی را محکوم کرد و آن را نقض تحریم‌های سازمان ملل دانست.