قول ترامپ به رئیس جمهور چین

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در مکالمه تلفنی ماه ژوئن با شی جین پینگ، همتای چینی خود به او قول داد در مقابل اعتراضات هنگ کنگ موضع سکوت را اختیار می‌کند.

اخبار بین الملل- شبکه خبری سی ان ان با اعلام این خبر یادآور شد این تماس همانند تماس تلفنی ترامپ با مقامات اوکراین، عربستان و روسیه به سیستم اسناد محرمانه منتقل شده است.

بنا به این گزارش توافق میان ترامپ و همتای چینی او موجب شد تا وزارت خارجه آمریکا دو سخنرانی مشاور کل وقت این کشور در هنگ کنگ را لغو کند. نشریه فایننشال تایمز اولین بار خبر تعهد ترامپ به شی جین پینگ در خصوص تحولات هنگ کنگ را منتشر کرد.

با این حال مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ضمن رد صحت چنین گزارشی به این نشریه فایننشال تایمز اعلام کرد این گزارش براساس منابع ناشناس بوده و این موضوع معتبری در وزارت خارجه نیست.  

بنا به نوشته هیل، رئیس جمهور آمریکا در اوایل ماه اوت از پاسخ به سوالات مربوط به اعتراضات هنگ کنگ و موضع واشنگتن در قبال آن خودداری کرده است. ترامپ گفت آن‌ها مدتهاست درگیر شورش هستند. ترامپ به فاصله دو هفته ا‌ی در توئیتی به تعریف از شی جین پینگ پرداخت و از او به عنوان رهبری بزرگ یاد کرد که احترام زیادی برای مردم خود قائل است.

از اوایل ماه ژوئن (اواسط خرداد) هنگ کنگ شاهد تظاهرات در اعتراض به لایحه استرداد مجرمان به چین است. چین عامل اصلی دامن‌زدن به این اعتراض‌ها را کشور‌های خارجی می‌داند و دخالت‌های این کشور‌ها از جمله انگلیس و آمریکا را به شدت محکوم می‌کند. پیش از این، پکن اعتراضات هنگ کنگ را نشانه‌هایی از تروریسم دانسته بود.

هنگ کنگ در سال ۱۹۹۷ از استعمار انگلیس خارج شد و به جمهوری خلق چین پیوست. این منطقه هم‌اکنون تحت فرمول «یک کشور، دو نظام» اداره می‌شود که به موجب آن از استقلال نسبی برخوردار است، اما جزئی از خاک کشور چین محسوب می‌شود.