کنگره خواستار همکاری معاون ترامپ در تحقیقات «اوکراین گیت» شد

«آدام شیف» رئیس کمیته اطلاعاتی، «الیوت اِنگل» رئیس کمیته امور خارجه و «الیجا کامینگز» رئیس کمیته نظارت و اصلاح مجلس نمایندگان آمریکا روز جمعه در نامه‌ای به «مایک پنس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا از وی خواستند که هرگونه اسنادی را که در خصوص تلاش دونالد ترامپ برای تحت فشار قرار گذاشتن رئیس‌جمهور اوکراین به‌منظور انجام تحقیقات علیه پسر جو بایدن دارد، به کنگره ارائه کند.

اخبار بین‌الملل- این سه مقام ارشد مجلس نمایندگان آمریکا در نامه خود به مایک پنس اظهار داشته‌اند: «اخیراً با توجه به گزارش‌های عمومی، سؤالاتی درباره مبنی بر اینکه آیا شما نیز در انتقال یا تقویت پیام رئیس‌جمهور [ترامپ] به رئیس‌جمهور اوکراین نقش داشته‌اید، مطرح شده است و ما از شما می‌خواهیم اسنادی را که در این زمینه دارید، در اختیار ما قرار دهید.»

در ادامه این نامه به معاون رئیس‌جمهور آمریکا هشدار داده شده است: «امتناع یا ناتوانی شما در عمل به این درخواست به هر دلیلی، از جمله در جهت طرفداری و یا به دستور رئیس‌جمهور یا کاخ سفید، مصداق ایجاد اخلال در روند تحقیقات استیضاح محسوب شده و می‌تواند به‌عنوان مدرکی بر علیه شما یا رئیس‌جمهور استفاده شود.»

ترامپ در یک مکالمه تلفنی که در تاریخ 25 جولای (3 مرداد) انجام شده، به رئیس‌جمهور اوکراین گفته است: «صحبت‌های زیادی درباره پسر بایدن مطرح است. درباره اینکه بایدن روند بازرسی قضائی را متوقف کرده است. افراد زیادی می‌خواهند درباره این مسئله بیشتر بدانند، بنابراین هرگونه همکاری شما با دادستان کل [آمریکا] عالی خواهد بود.

وی در جای دیگری به همتای اوکراینی خود گفته است: «بایدن در گوشه و کنار با افتخار گفته که روند بازرسی قضائی را متوقف کرده است. بنابراین اگر شما بتوانید در این مورد تحقیق کنید، از نظر من کار بزرگی انجام داده‌اید.»

روزنامه واشنگتن پست روز چهارشنبه در گزارشی فاش کرد که یکی از مشاوران ارشد مایک پنس معاون رئیس جمهور آمریکا هم در گفتگوی تلفنی بین دونالد ترامپ و ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین حضور داشته است.

جو بایدن که به مدت 8 سال معاون اول باراک اوباما بود، از سوی برخی رسانه‌های آمریکایی متهم شده که در دوران حضور خود در کاخ سفید تهدید به قطع کمک‌های آمریکا به اوکراین کرده است، مگر آنکه مقام‌های کی‌یف تحقیقات قضایی درباره یک شرکت گازی که پسر بایدن در هیئت مدیره آن عضویت دارد را متوقف کنند.

نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان دموکرات کنگره آمریکا، درخواست ترامپ از رئیس‌جمهور اوکراین برای انجام تحقیقات علیه بایدن و گروکشی از اوکراین در این قضیه را مصداق سوءاستفاده از قدرت خوانده‌ و به همین دلیل روند استیضاح وی را کلید زده‌اند.

پلوسی درباره روند استیضاح ترامپ گفته است: «اکنون 6 کمیته کنگره در حال تحقیق درباره ترامپ هستند. پس از پایان تحقیقات، کمیته‌های کنگره درباره این مساله تصمیم گیری خواهند کرد که آیا کمیته قضایی مجلس نمایندگان باید پیش نویس‌های قانونی برای استیضاح را آماده کند یا نه.»