اعتراضات عراق و دلایل هدایت آن از سوی طرفهای خارجی

چند روزی است که عراق کانون توجهات رسانه ای شده به طوریکه تظاهرات ضد حکومتی در برخی از شهرهای شیعه نشین برپا شده است. نگارنده بر این باور است که جرقه این تظاهرات در خارج از عراق زده شده چرا که دلایل زیادی میتوان برای آن بر شمرد؛ از جمله سفر نخست وزیر عراق برای میانجی گری میان ایران و عربستان سعودی و بیش از آن به چین. این مسأله برای آمریکایی ها بسیار سنگین بود زیرا موجب کاهش تنش های منطقه ای وکمتر شدن خرید تسلیحات از آمریکا می شد.

اخبار بین‌الملل-  تلاش پارلمان عراق برای به تصویب رساندن قانونی که قرارداد های امنیتی عراق با آمریکا را ملغی و تقاضای خروج نیروهای آمریکایی از عراق را دارد نیز مزید بر علت است.

این را نیز در نظر داشته باشید که اخیرا نخست وزیر عراق رسما اعلام کرده حملات به پایگاه های حشد الشعبی توسط پهباد های اسراییلی انجام شده است. البته این دومین موضع گیری او علیه صهیونیست ها به شمار می آید. نخست وزیر عراق پیش از این، علیه معامله قرن موضع گیری کرده بود.

در کنار تمام آنچه گفته شد حضور افراد مرتبط به بعث و آمریکا مانند «احمد الحلو» نیز جالب توجه است. رغد دختر صدام نیز با توییت های خود به دنبال تحریک بعثی ها است. نقش عربستان نیز بسیار پررنگ بوده به طوریکه شبکه های بدنام وابسته به عربستان همچون العربیه و الحدث نیز به شدت به دنبال فتنه انگیزی هستند. عدم دعوت به تظاهرات از سوی گروههای اصلی منتقد حکومت مانند صدری ها نیز بیش از هر چیز نشان دهنده ساماندهی این جریان از سوی یک قدرت خارجی است و البته رهبر نداشتن این تظاهرات و تحریک نوجوانان توسط شاخهای فیس بوکی نزدیک به سفارت آمریکا و شعارهای ضد ایرانی آنها نیز نمایان است.

البته همه شرکت کنندگان در این اعتراضات لزوما طرفدار آمریکا یا بعث و عربستان نیستند به طوریکه یکی از کشته ها برادر یک شهید حشد الشعبی است و بسیاری از مردم از سر ناچاری و ناکارامدی دولت و چپاول احزاب به خیابان ها آمده اند تا شاید کسی به دادشان برسد. البته بی شک اگر شعارهای ضد ایرانی سر داده نمیشد شاهد جمعیت چند ده برابری در این اعتراضات بودیم با این حال رفتارهای بعضا ناشیانه و خشن گروههای امنیتی باعث التهاب بیشتر اوضاع شد.

یکی از دلایل دیگر که برنامه ریزی توسط خارجی ها را تقویت میکند عدم شناخت اوضاع فرهنگی عراق است و اگر یک گروه عراقی این تظاهرات را هدایت میکرد قطعا زمان دیگری را انتخاب می نمود چون اکثریت مردم در پی تدارک برای حضور در مراسم اربعین هستند و مراسم باشکوه اربعین این تظاهرات را تحت الشعاع قرار خواهد داد. همچنان که این تظاهرات بر خلاف سر و صدایی که انجام داده همانند تظاهرات سال گذشته عراق فراگیر نبوده است. برخی هم بر این اعتقادند که این غائله برای بر هم زدن اربعین و روابط ایران و عراق شکل گرفته که قطعا ناکام خواهد ماند و اربعین پر شکوتر از قبل برگزار خواهد شد.

نکته حائز اهمیت، اقدام خوب همه گروههای اصلی شیعه عراقی و گروههای مقاومت بود که از اصل راهپیمایی حمایت و اقدامات خرابکارانه را محکوم کردند و از طرفی خواستار شنیدن صدای آنها از سوی عبدالمهدی و همچنین اعطای فرصت به او برای انجام اقدامات عملی برای رفع بیکاری و .. شدند که با این شرایط و حرکت عظیم اربعین به احتمال فراوان این غائله به زودی خاتمه اما تبعاتش همچنان پایدار بماند و احتمالا پس از اربعین این تظاهرات از شهری همچون بصره از سر گرفته شود.