تاثیر عمده جنگ تجاری با چین بر انتخابات 2020 آمریکا

از ابتدای سال ۲۰۱۸ ‌‌‌‌‌‌جنگ تجاری بین چین و آمریکا بالا گرفت و آمریکا با اعمال تعرفه بر واردات فولاد و آلومینیوم مناقشه تجاری با چینی‌ها را آغاز کرد. در ادامه چینی‌ها نیز بر واردات تعدادی از کالاهای آمریکایی تعرفه اعمال کردند و به همین شکل اجرای سیاست مرحله به مرحله اعمال تعرفه بر واردات کالا از چین در آمریکا و همچنین اقدامات مقابله‌جویانه با این سیاست‌ها در چین شکل گرفت.

اخبار بین‌الملل- اخیراً نیز صندوق بین‌المللی پول به دو کشور آمریکا و چین درباره بالا بردن تعرفه‌های واردات هشدار داد. این صندوق تاکید کرد سیاست‌های تعرفه‌ای که دو کشور انتخاب کرده‌اند به نفع تولید داخلی هیچکدام از این  دو کشور نبوده و به رشد اقتصاد جهانی هم آسیب می‌زند.

صندوق بین‌المللی پول همچنین تاکید کرده است که دستکاری نرخ مبادله و ارزش پول هم برای هیچ کدام از دو کشور کارساز نخواهد شد. IMF در گزارش خود تاکید کرد: "افزایش تعرفه از سوی آمریکا و چین بعید است به توازن تجاری دو کشور کمک کند". و ادامه جنگ تجاری منجر به کم ارزش شدن پول دو کشور خواهد شد.

پروفسور «پاول پیلار» می گوید جنگ تجاری چین تا کنون تاثیرات منفی قابل توجهی بر اقتصاد آمری کا داشته و نتایج آن بر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2020 تأثیر قابل توجهی خواهد داشت.

خبرنگار ما در گفت و گو با پروفسور «پاول پیلار» به تأثیر جنگ تجاری آمریکا و چین بر اقتصاد دو کشور و انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2020 پرداخته است.

پاول پیلار هم‌اکنون به عنوان استاد مدعو در رشته مطالعات امنیت در دانشگاه جرج تاون آمریکا مشغول به فعالیت است. پیلار عضو شورای اطلاعات ملی آمریکا نیز بوده است.

 جنگ تجاری چین و آمریکا وارد فاز جدی خود شده است. آیا چشم اندازی برای بهبود اوضاع وجود دارد؟

پیلار: هر دو طرف منافعی را در حل مسئله جنگ تجاری دارند و از این منظر چشم انداز امیدوار کننده برای حل موضوع و بهبود شرایط وجود دارد. ترامپ خودش جنگ تجاری را به راه انداخته و او حال مجبور است تا بیشترین امتیازات را در قبال درخواست‌هایی بسیاری زیادی که از چین داشته بدست آورد.

اما ترامپ عادت دارد که مدعی موفقیت نتایجی می‌شود که در واقعیت متفاوت از گذشته است و این برای او مناسب نیست که تا این حد روی امتیازاتی که بدست آورده مانور دهد.

 برخی معتقدند که جنگ تجاری با چین، بر اقتصاد امریکا تاثیر منفی خواهد داشت و اهداف اقتصادی ترامپ را با چالش روبرو خواهد کرد. نظر شما در این ارتباط چیست؟

پیلار: جنگ تجاری تا کنون تاثیرات منفی قابل توجهی بر اقتصاد آمریکا داشته است. این به طور نسبی ناشی از هزینه زیاد این جنگ تجاری است که در نهایت قیمت واردات کالا از چین را برای فعالان اقتصادی و مصرف کننده آمریکایی بسیار بالا می‌برد.

این تاثیرات منفی همچنین به دلیل از دست دادن بخش زیادی از بازار چین برای برخی کالاهای صادراتی آمریکا از جمله سویا است که بازار خود را پس از تعرفه‌های تلافی جویانه چین از دست داده‌اند.

 آیا جنگ تجاری امریکا و چین بر نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2020 تاثیر خواهد داشت؟

پیلار: خب به احتمال زیادی نتیجه جنگ تجاری هرچه باشد، تاثیر عمده‌ای را بر انتخابات 2020 خواهد داشت، نه این که به عنوان مثال نامزدهای انتخاباتی بخواهند به صورت مستقیم درباره این مسئله بحث و مناظره کنند، اما این تاثیر بیشتر به دلیل تاثیر گسترده اقتصاد آمریکا خواهد بود.

اگر اقتصاد آمریکا وارد یک دوره رکود اقتصادی شود و این رکود اتفاق بیافتد، جنگ تجاری احتمالا دلیل اصلی کاهش شانس ترامپ برای انتخاب مجدد خواهد بود. در مقابل بدون رکود اقتصادی، شانس ترامپ برای انتخاب مجدد بیشتر خواهد بود.

 به نظر شما برای رای دهنده امریکایی کدام یک مهمتر است. مسائل اقتصادی و یا موضوعات سیاست خارجی؟

پیلار: وضعیت اقتصادی در اغلب موارد و در قریب به اتفاق مواقع خودش به تنهایی فاکتور بسیار مهمی در تعیین نتیجه انتخابات‌های فدرال آمریکا بوده است. برخی محققان علوم سیاسی، مدل سازی و پیش بینی نتایج انتخابات ریاست جمهوری را براساس نرخ رشد اقتصادی در کنار فاکتورهای دیگر از جمله نظر سنجی‌ها انجام می‌دهند.

اگرچه برخی از رای دهندگان آمریکایی نسبت به برخی موضوعات از جمله جنگ یا مهاجرت موضع گیری کرده و نسبت به این موضوعات هیجان زده و یا عصبانی می‌شوند، اما در نهایت بیشتر رای دهندگان توجه اصلی خود را بر خوب بودن وضعیت اقتصادی‌شان در زمان رای گیری متمرکز ساخته و به این موضوع توجه بیشتری می‌کنند.