افغانستان شماری از زندانیان طالبان را آزاد کرد

به گفته مقام‌های طالبان، افراد آزاد شده شامل چند تن از والی‌های سابق منسوب به این گروه هستند؛ این نخستین اقدام از زمان متوقف شدن توافق صلح بین آمریکا و طالبان است و چند روز پس از آن صورت گرفته که فرستاده آمریکا در امور افغانستان با رهبران ارشد طالبان در اسلام‌آباد دیدار کرد.

اخبار بین‌الملل- مقام‌های طالبان همچنین اعلام کردند، این گروه سه مهندس هندی را آزاد کرده است اما دولت دهلی‌نو یا کابل این مساله را تایید نکرده‌اند. در واقع این اتباع هندی، در ازای زندانیان طالبان که شمار آن‌ها ۱۱ تن اعلام می‌شود، آزاد شده‌اند.

والی‌های سابق وابسته به طالبان در ولایت کونر، واقع در شمال شرق افغانستان و ولایت نیمروز واقع در جنوب غرب این کشور، شیخ عبدالرحیم و مولوی رشید هستند که نامشان در میان آزادشدگان قرار دارد.

زلمای خلیل‌زاد، فرستاده ویژه آمریکا در امور افغانستان اخیرا با ملا عبدالغنی برادر، مذاکره‌کننده ارشد طالبان در اسلام‌آباد دیدار کرده بود. طالبان گفته است آن‌ها در پایتخت پاکستان به بررسی شرایط ۱.۵ میلیون آواره افغان ساکن اسلام‌آباد پرداختند.

مقام‌های آمریکایی می‌گویند، خلیل‌زاد در پی مذاکرات سپتامبر در نیویورک با مقام‌های پاکستانی از جمله عمران خان، نخست‌وزیر این کشور در اسلام‌آباد بود. دولت واشنگتن تاکید دارد که خلیل‌زاد برای از سرگیری مذاکرات صلح در اسلام‌آباد نبود اما پاکستان و طالبان تایید کرده‌اند که دو طرف دیدار داشتند.