روسیه خواستار مذاکرات جدی با آمریکا بر سر استقرار موشک شد

آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در آمریکا در اظهاراتی در جریان اجلاسی در آمریکا موسوم به اجلاس "گفت‌وگوی فورت راس" گفت: اگر آمریکا اقدام به استقرار چنین موشکهایی در نزدیکی مرزهای کشور ما کند در آن صورت ما نیز مجبور خواهیم شد از کشورمان دفاع کنیم. زمان آن رسیده که ما در جایی نظیر ژنو، یا در مسکو یا در واشنگتن گرد هم آمده و با جدیت فراوان درباره این مساله بحث کنیم.

اخبار بین‌الملل- این سفیر دولت روسیه در عین حال به یک پیشنهاد اخیر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور در خصوص تعلیق مستقر کردن موشکهای کوتاه‌برد و میان‌برد در اروپا و مناطق دیگر اشاره کرد.

او اظهار کرد: ما از آمریکا و دیگر کشورهای ائتلاف ناتو می‌خواهیم به این طرح معلق کردن استقرار این موشکها بپیوندند.

او خاطر نشان کرد: روسیه علاقه‌ای به یک رقابت تسلیحاتی ندارد.

این سفیر روس همچنین هر گونه بالا بودن احتمال بروز یک جنگ هسته‌ای میان آمریکا و روسیه در آینده نزدیک را منتفی ندانست.

او گفت: من کاملا با حرف عده‌ای که می‌گویند احتمال یک جنگ هسته‌ای در آینده وجود دارد مخالفم. اما با این حال ما باید جلوی بروز احتمال چنین جنگی را بگیریم. به همین دلیل مهم است که ما همه مجاری ارتباطی میان خود را مجددا برقرار کنیم.

آنتونوف در ادامه صحبتهایش خواستار تمدید یک توافق کنترل تسلیحات میان آمریکا و روسیه موسوم به توافق "استارت جدید" شده و از نگرانی‌های کشورش در خصوص مساله ثبات راهبردی سخن گفت.

او بیان کرد: تمدید این توافق به همان شکلی که اکنون هست بسیار ساده است. اگر آمریکا مثل روسیه نگرانی‌های خودش را درباره مسائل دیگر مربوط به ثبات راهبردی دارد، پس اکنون ما باید نزد یکدیگر آمده و با این مسائل مقابله کنیم. ما آمادگی لازم را داریم و هنوز منتظر دریافت پاسخی مثبت از جانب طرف آمریکایی هستیم.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه پیش از این در ماه سپتامبر تاکید کرد، روسیه معتقد است که دست کم توافق کنترل تسلیحاتی استارت جدید باید تمدید شود تا نوعی مکانیزم در حوزه ثبات راهبردی وجود داشته باشد.

آنتونوف خاطر نشان کرد: امروز تنها یک توافق در این حوزه میان آمریکا و روسیه وجود دارد و آن توافق استارت است. در فوریه 2021 با پایان مدت این توافق دیگر چیزی میان این دو کشور باقی نخواهد ماند و چنین اتفاقی برای نخستین بار در 50 سال گذشته به وقوع خواهد پیوست.

این در حالی است که ماه اوت گذشته یک توافق کنترل تسلیحاتی مهم دیگر میان آمریکا و روسیه به نام توافق ممنوعیت موشکهای هسته‌ای میانبرد با تصمیم دو کشور برای لغو آن پایان یافت.