تاخیر در برگزاری مذاکرات سوریه

«مختار تلیئوبردی» وزیر امور خارجه قزاقستان روز شنبه (امروز) به خبرنگاران گفت که نشست آتی پیرامون موضوع سوریه که قرار بود در پایتخت قزاقستان برگزار شود ممکن است تا ماه نوامبر (آبان ) به تعویق بیفتد.

براساس گزارش خبرگزاری روسی «تاس»، وی گفت: «هنوز برنامه‌هایی برای برگزاری این جلسه وجود دارد. طبق برنامه‌ریزی‌های ما قرار بود این جلسه اواخر ماه اکتبر برگزار شود اما اکنون نمی‌دانیم، ممکن است این جلسه تا ماه نوامبر به تعویق بیفتد. هنوز هیچ تاریخی مشخص نشده زیرا همانطور که می‌بینید وضعیت شمال سوریه پیچیده‌تر شده است. مذاکرات میان کشورهای ضامن تعیین‌کننده است، آنها باید تصمیم بگیرند که اکنون چه کاری انجام دهند. ما منتظریم تا آنها تاریخ مناسبی که مدنظرشان است را به ما اطلاع دهند.»

 تلیئوبردی در پاسخ به این سوال که آیا عملیات ارتش ترکیه در شمال سوریه می‌تواند بر مذاکرات «نورسلطان» (آستانه سابق) تاثیر بگذارد، گفت: «تحولات در سوریه این موضوع را روشن می‌سازد که «روند آستانه» هنوز مهم است. کشورهای شرکت‌کننده در تلاش برای حل وضعیت سوریه، باید به پای میز مذاکره بیایند و یک بار دیگر در مورد این موضوع بحث و گفت‌وگو کنند.»

سیزدهمین نشست کشورهای ضامن آتش بس در سوریه در تاریخ 1 و 2 آگوست (10 و 11 مرداد) در پایتخت قزاقستان برگزار شد. در این مذاکرات نمایندگان کشورهای عضو (روسیه، ایران و ترکیه) حضور داشتند.

طرف‌های شرکت‌کننده در این مذاکره بر توقف درگیری در استان ادلب و همکاری برای نابودی داعش و جبهة النصره و حفظ حاکمیت سوریه و عدم جدایی‌طلبی برخی طرف‌ها توافق کردند.(جزئیات بیشتر)

طبق این گزارش، رئیس‌جمهور ترکیه چهارشنبه (۱۷ شهریورماه) از آغاز عملیات نظامی جدید این کشور در شمال سوریه خبر داد. وی اسم رمز این عملیات را «چشمه صلح» عنوان کرد و مدعی شد که مأموریت نیروهای مسلح ترکیه  «ممانعت از ایجاد گذرگاه تروریستی در طول مرزهای جنوبی» است.