درخواست غرامت کره شمالی از ژاپن برای کشتی ماهیگیری غرق شده

رسانه کره جنوبی در گزارش خود اعلام کرد که وزارت خارجه کره شمالی روز شنبه (امروز) برای کشتی ماهیگیری که  هفته گذشته پس از برخورد با قایق گشت‌زنی ژاپن غرق شده بود، از ژاپن درخواست غرامت کرد.

اخبار بین‌الملل- سخنگوی وزارت خارجه کره شمالی در بیانیه‌ای که خبرگزاری رسمی کره شمالی (KCNA) منتشر کرده بود، گفت که برخورد قایق‌ها در روز دوشنبه عمدی و یک «اقدام تبهکارانه» از سوی ژاپن بوده است و توکیو باید از بروز چنین حوادثی در آینده جلوگیری کند.

این سخنگو که خواست نامش فاش نشود، گفت: «ما به شدت از دولت ژاپن خواستاریم تا خسارت مالی ناشی از غرق شدن کشتی ما را جبران کند. اگر این اتفاق مجددا رخ دهد، ژاپن با عواقب نامطلوبی مواجه خواهد شد.»

از طرفی این مقام وزارت خارجه ادعای ژاپن مبنی براینکه چرخش سریع کشتی کره شمالی باعث این حادثه شده است را رد کرد.

این مقام در بیانیه‌ای گفت: «قایق ماهیگیری کره شمالی در یک ناوبری معمولی قرار داشته است است.»

از طرفی ژاپن مدعی است که کشتی ماهیگیری کره شمالی به طور غیرقانونی وارد منطقه انحصاری اقتصادی این کشور شده است. منطقه انحصاری اقتصادی ژاپن (EEZ)، یک منطقه 322 کیلومتری (200 مایلی) است که ژاپن حق دسترسی به تمام منابع از ماهی تا گاز طبیعی را  دارد.

روز دوشنبه یک کشتی ماهیگیری کره شمالی با قایق گشت‌زنی ژاپن در منطقه انحصاری اقتصادی این کشور برخورد کرده و غرق می‌شود، خدمه این کشتی نیز توسط گارد ساحلی ژاپن نجات پیدا می‌کنند.

نخست‌وزیر ژاپن نیز روز سه‌شنبه در این خصوص گفته بود که توکیو در خصوص ورود غیرقانونی کشتی ماهیگیری کره شمالی به منطقه انحصاری اقتصادی ژاپن، به پیونگ‌یانگ معترض و متعهد شده که اقدامات علیه شکارچیان خارجی را افزایش خواهد داد.