چین و نپال ۱۸ تفاهمنامه امضا کردند

به گفته مقام های  رسمی نپالی، وزارت زیرساخت ها و حمل و نقل نپال و وزارت حمل و نقل چین یک یاداشت تفاهم در خصوص احداث ریل آهن نپال و چین امضا کردند.

اخبار بین‌الملل- بر این اساس ، از جمله تفاهم نامه های دیگر میان دو کشور شامل ساخت تونل های ارتباطی، همکاری های قانونی، ارتباط ریلی، سرمایه گذاری، صنعت، کشاورزی، تجارت و تامین کالا می شوند.

رئیس جمهوری چین امروز با کی پی شرما اولی نخست وزیر نپال دیدار کرد. در این دیدار، جین پین اعلام کرد که پکن تونل راسوواگدی به  کاتماندو را احداث خواهد کرد. پکن همچنین متعهد به ارتقای بزرگ راه ارانیکو می باشد.

شی جین پینگ پس از دو روز توقف در هند و گفت و گو با نارندرا مودی نخست  وزیر هند، عصر روز گذشته وارد نپال شد. این اولین دیدار یک رئیس جمهوری چینی از نپال در ۲۳ سال گذشته است.

احداث ریل آهن میان نپال و تبت به عنوان بخشی از طرح یک جاده یک کمربند چین انجام خواهد شد. نپال این ریل آهن را به عنوان یک گزینه برای رهایی از وابستگی شدید به هند می داند

بر اساس داده های دولت چین، در سال مالی ۲۰۱۷-۱۸، ارزش سرمایه گذاری  چین در نپال ۳۹۹ میلیون دلار بوده است. نپال یکی از کشور های بزرگ وارد کننده تجهیزات الکترونیکی از چین می باشد.

در چند سال گذشته سرمایه گذاران چینی چندین پروژه زیرساختی مانند جاده، بیمارستان ها، کالج ها و سایر مراکز را در نپال به اتمام رسانده اند و برنامه هایی برای راه اندازی خطوط راه آهن و خطوط انتقال برق در این کشور مطرح کرده اند. در شهر پخارا نیز چین در حال ساخت یک فرودگاه بین المللی است. دیدارهای وزیران دولتی نپال و چین در دو سال گذشته افزایش یافته است و بورس های  تحصیلی و مبادلات با چین فرصت های جدیدی برای جوانان نپالی ایجاد کرده است.

نپال همچنین یک کشور مهم برای چین جهت تحقق طرح یک جاده یک کمربند است.

کمربند اقتصادی جاده ابریشم' و 'جاده ابریشم دریایی قرن بیست و یک' ابتکارهایی هستند که برای نخستین بار در پاییز ۲۰۱۳ توسط رییس جمهوری چین و به ترتیب در جریان دیدارهایی از قزاقستان و اندونزی ارائه شدند. این 'کمربند' بعنوان شبکه ای طراحی شده از جاده های فراسرزمینی و خطوط آهن، لوله های نفت و گاز و دیگر پروژه های زیرساختی است که از شهر شیئان در مرکز چین آغاز و سراسر آسیای میانه را در می نوردد و سرانجام به مناطق دوردستی چون مسکو، روتردام و ونیز می رسد.

نپال که کشوری فقیر در حاشیه رشته کوه هیمالیا است در سال ۲۰۰۶ شاهد پایان جنگ داخلی خشونت آمیز یک دهه‌ای بود که به ۲۴۰ سال حکومت سلطنتی هندوها در این کشور پایان داد و آن را تبدیل به جمهوری کرد.

رئیس جمهوری چین امروز کاتماندو را به مقصد پکن ترک کرد.