پارلمان انگلیس گشایش یافت

در مراسم گشایش پارلمان، ملکه انگلیس طی تشریفاتی با ارابه سلطنتی وارد پارلمان شد و در حضور اعضای خانواده سلطنتی، نمایندگان مجلس، نخست وزیر و اعضای کابینه جدید، برنامه های دولت را تشریح کرد.

اخبار بین‌الملل- ملکه الیزابت دوم در سخنان خود که توسط شماری از شبکه تلویزیونی این کشور به طور زنده پخش شد، به لوایح پیشنهادی دولت جانسون از جمله بهبود نظام سلامت و بهداشت، آموزش، مقابله با جرم و جنایت، ارتقا زیرساخت اینترنت و حمل و نقل، اعطای اختیارات بیشتر به اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی و تخصیص حداقل دو درصد از درآمد ناخالص کشور در امور دفاعی اشاره کرد.

وی سخنان خود را اینگونه آغاز کرد: اولویت دولت من همواره این بوده که خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را در ۳۱ اکتبر (۹آبان) ضمانت کند. دولت من مایل است تا همکاری جدیدی را بر پایه تجارت آزاد و دوستانه با اتحادیه اروپا ایجاد کند

ملکه الیزابت دوم در این رابطه از اجرای قوانین جدید تجاری خبر داد که بر اساس آن دولت از تمام ظرفیت ها و فرصت‌های اقتصادی پس از خروج از اتحادیه اروپا بهره برداری کند.

وی همچنین لایحه مهاجرتی پایان تردد آزاد نیروی کار اروپایی به انگلیس را مطرح کرد به گفته او مبنای نظام مهاجرتی عادلانه و مدرن خواهد بود.

ملکه الیزابت دوم در عین حال عنوان کرد وضعیت اتباع اروپایی که پیشتر به انگلیس مهاجرت کرده و زندگی تشکیل داده اند تغییری نخواهد کرد.

وی افزود: در حالیکه انگلیس از اتحادیه اروپا خارج می شود دولت من اطمینان حاصل خواهد کرد که همچنان به ایفای نقش پیشرو در مسائل بین المللی، دفاع از منافع و ترویج ارزش‌هایش ادامه می دهد.

ملکه الیزابت دوم همچنین با بیان اینکه «دولت من در خط مقدم تلاش ها برای حل مشکلات پیچیده امنیت بین المللی است» به مساله تغییرات آب و هوایی به عنوان یکی از اولویت های این کشور اشاره کرد.

وی در حالی به مساله تغییرات آب و هوایی اشاره کرد که طرفداران محیط زیست از دوشنبه هفته گذشته خیابان‌های اطراف پارلمان و دفتر نخست وزیری را گرفته و پلیس برای مهار معترضان تاکنون بیش از یکهزا و ۳۰۰ نفر را دستگیر کرده است.

فعالان محیط زیست در لندن خواهان شناسایی وضعیت فوق‌العاده آب هوایی از سوی دولت و کاهش ضایعات کربنی تا سال ۲۰۲۵ هستند. آنها می گویند تا رسیدن به درخواست‌های خود دست از تظاهرات برنخواهند داشت.

با سخنرانی امروز ملکه انگلیس در پارلمان این کشور، مجلس عوام این کشور بطور رسمی آغاز به کار کرد.

مقام سلطنت در انگلستان، گرچه بطور رسمی شخص اول کشور به شمار می رود، اما در تمام مراسم رسمی، چه در داخل کشور و یا در هنگام سفرهای رسمی خارجی، نماینده دولتِ منتخب است و متن تمام سخنرانی های رسمی او را کارگزاران دولت تهیه می کنند.

سخنرانی ملکه الیزابت محور مراسم گشایش پارلمان انگلیس بشمار می آید و در این سخنرانی وی متنی را که از قبل برای او آماده شده است، در مقابل نمایندگان پارلمان خوانده و برنامه های دولت این کشور را برای سال جاری اعلام می کند.

هر سال مقام سلطنت طی مراسمی که مردم محلی و گردشگران خارجی برای تماشای آن صف می کشند، سوار بر کالسکه سلطنتی که گارد سوار را در التزام رکاب دارد، برای گشایش سال قانونگذاری جدید توسط دولت، مسیر کاخ باکینگهام به وست مینستر( محل پارلمان ) را طی می کند.

پادشاه یا ملکه انگلیس براساس سنت حق ورود به صحن مجلس عوام را که «خانه مردم» نامیده می شود، ندارد و محل جایگاه سلطنتی در مجلس اعیان است که نمایندگان مجلس عوام برای شنیدن سخنان آنها در لژ کنار صحن آن حضور می یابند.

مقام سلطنت سخنان افتتاحیه خود را همیشه با عبارت «دولت من...» آغاز می کند و سپس لوایح اصلی دولت برای ارائه به پارلمان را بر می شمارد.

متن سخنرانی مقام سلطنت در هنگام گشایش پارلمان، در دفتر نخست وزیر و بدون مشورت با دربار تهیه شده و پس از تدوین به دربار ابلاغ می شود.

پارلمان انگلستان بالاترین مرجع قانونگذاری در این کشور است و از دو بخش مجلس عوام و مجلس اعیان تشکیل شده که هر یک در صحن های ویژه خود در کاخ وست مینستر تشکیل جلسه می دهند.

دولت در انگلیس نیز برآمده از مجلس عوام است و هر حزبی که بیشترین کرسی های این مجلس، در جریان انتخابات عمومی بدست آورده باشد، مامور تشکیل کابینه می شود.