سنگ‌اندازی آمریکا در مسیر ارتباط با دولت سوریه

«شیخ نعیم قاسم»، معاون دبیر کل حزب‌الله لبنان در سخنانی به بحران اقتصادی لبنان پرداخت و دو دلیل برای آن برشمرد.

اخبار بین‌الملل- بر اساس گزارش وبگاه «العهد»، وی گفت، دلیل اول این موضوع به شیوه رفتار دولت لبنان در پیروی از موضع سیاسی آمریکایی-اسرائیلی-سعودی باز می‌گردد، موضعی که بر دولت لبنان اعمال فشار می‌کند تا سیاست‌هایی را اتخاذ کند که پیامدها منفی دارد؛ مانند باقی ماندن آوارگان سوری در خاک لبنان و عدم اجازه به دولت لبنان برای ارتباط و رایزنی با دولت سوریه با هدف برگشت امن آوارگان سوری.

نعیم قاسم تأکید کرد: بخش بیشتر سوریه آزاد شده و بسیاری از آواره‌ها می‌توانند به کشورشان بازگردند همانطور که اکنون دهها هزار نفر از آنها که امورشان با دولت سوریه هماهنگ شده، به کشورشان بازگشته‌اند اما آمریکا و اتحادیه اروپا با اعمال فشار آنها را تشویق به عدم بازگشت می‌کنند و برای تشویق به ماندن در لبنان به آنها پول می‌دهند.

وی ادامه داد، اخیرا میان عراق و سوریه برای بازگشایی گذرگاه «بوکمال» توافق شد، بوکمال گذرگاه مهم اقتصادی برای لبنان و سوریه به شمار می‌رود و عراقی‌ها تشنه تولیدات کشاورزی و صنعتی لبنان هستند اما باید هماهنگی میان دولت سوریه و لبنان برای انتقال این تولیدات صورت بگیرد، در این میان مشاهده می‌شود عده‌ای بر دولت لبنان اعمال فشار می‌کنند تا مذاکرات در این راستا انجام نشود.

شیخ نعیم قاسم دلیل دوم را نحوه مدیریت در لبنان دانست و اعلام کرد، در لبنان فساد و پروژه‌هایی دیده می‌شود که نیازمند پیگیری دقیق، منصفانه و عادلانه هستند.

«جبران باسیل» وزیر خارجه لبنان هفته جاری اعلام کرد، قصد سفر به سوریه را دارد و سفر وی نزدیک است، موضوعی که با استقبال «علی عبدالکریم علی» سفیر سوریه در لبنان قرار گرفت.