ارتش سودان انتشار اخبار محاکمه افسران کودتاچی را ممنوع کرد

«عامر محمد الحسن» سخنگوی ارتش سودان روز سه‌شنبه(دیروز) گفت که انتشار اخبار مربوط به محاکمه نظامی افسرانی که قصد کودتا داشته و نیز «موسی هلال» رهبر قبیله‌ای و رئیس شورای «الصحوة الثوری» ممنوع است.

اخبار بین‌الملل- از زمان سرنگونی رژیم «عمر البشیر» رئیس‌جمهور سابق سودان در تاریخ ۱۱ أوریل گذشته، ۳۲ افسر سودانی به اتهام تلاش برای کودتا علیه شورای نظامی این کشور بازداشت شده‌اند.

سخنگوی ارتش سودان گفت که برخی روزنامه‌ها و شبکه‌های اجتماعی اخباری از محاکمه‌های نظامی متهمان کودتای اخیر و نیز محاکمه «موسی هلال» را منتشر کرده‌اند.

 الحسن افزود: «طبق قانون نیروهای مسلح، محاکمه‌های نظامی باید محرمانه باشد ضمن اینکه همه حقوق متهمان از جمله گرفتن وکیل و برگزاری عادلانه محاکمه محفوظ است.»

نیروهای امنیتی سودان در راستای اجرای طرح جمع‌آوری سلاح، موسی هلال و سه فرزند او و چند نفر دیگر را در ماه نوامبر ۲۰۱۷ در منطقه «مستریحه» در ایالت دارفور شمالی پس از درگیری سخت با آن‌ها، بازداشت کردند.

موسی هلال در سال ۱۹۶۱ در ایالت دارفور شمالی در محله «کتم» دنیا آمد، او فرمانده شبه‌نظامیان موسوم به «قوات الجنجوید» بود که از زمان وقوع درگیری در دارفور، در کنار دولت سودان جنگید.

ژانویه ۲۰۱۴ هلال شورای موسوم به «مجلس الصحوه الثوری» را تأسیس کرد و مدعی شد که این شورا یک حزب سیاسی برای همه سودانی‌هاست و هدف از آن برگزاری جلسات آشتی اجتماعی و اصلاحات سیاسی است.