پیروزی بر تروریسم مانع انتقال تروریست‌ها به سایر نقاط جهان شد

«عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق امروز دوشنبه در نشست خبری مشترک با همتای نروژی خود در بغداد گفت: «پیروزی بر تروریسم مانع انتقال گروه‌های تروریستی از منطقه به سایر نقاط جهان شد.»

اخبار بین‌الملل- عبدالمهدی افزود: عراق در مواجهه با تروریسم و همکاری در روابط استراتژیک خود به منظور حفظ حاکمیت و استقلال کشورها به حمایت نیاز دارد.

دفتر نخست وزیری عراق هم در بیانیه‌ای درباره نشست امروز عبدالمهدی با نخست وزیر نروژ گفت که دو طرف به بررسی راه‌های توسعه روابط میان دو کشور در همه زمینه‌ها و همچنین استفاده از تجربیات شرکت‌های نروژی در آبادانی عراق و ادامه همکاری علیه تروریسم به عنوان دشمن مشترک و همچنین دیگر مسائل منطقه پرداختند.

بر اساس بیانیه مذکور طرفین عراقی و نروژی همچنین بر اهمیت حفظ امنیت و ثبات در منطقه و همکاری در تحقق امنیت و صلح جهانی تاکید کردند. 

نخست وزیر عراق هم در این دیدار از طرف نروژی خواست اتحادیه اروپا را از نقشی که عراق در مبارزه با تروریسم ایفا می‌کند مطلع ساخته و از آن به عنوان عامل مهم ثبات منطقه و جهان در مبارزه با داعش و پیروزی بر این گروهک تروریستی حمایت کند. وی تاکید کرد: «نقش عراق صلح برتر را برای منطقه و جهان محقق کرد و انتقال داعش را به اروپا و دنیا را کاهش داد.»

این بیانیه افزود:« نخست وزیر عراق و همتای نروژی وی توافق «نفت برابر توسعه» را در پایان گفت‌وگو‌های امروز خود در بغداد امضا کردند.»

نخست وزیر نروژ هم در این دیدار با بیان اینکه برای اولین بار است که به عراق سفر کرده است، اظهار داشت: نروژ به حمایت خود از دولت عراق در مبارزه با تروریسم و آموزش نیروهای عراق و بازسازی این کشور و ثبات آن ادامه خواهد داد.

سولبرگ با تاکید بر اهمیت کشورش به حفظ مسالمت آمیز بودن تظاهرات در عراق گفت: صلح و عدالت اساس توسعه اجتماعی و اقتصادی در کشور است.

نخست وزیر نروژ همچنین گفت که با همتای عراقی خود درباره راه حل‌های لازم برای پایان دادن به درگیری‌ها در سوریه و منطقه گفت‌وگو کرده است.