دولت تونس نباید بر اساس سهیمه بندی تشکیل شود

در انتخابات پارلمان تونس هیچ یک از احزاب و گروه های سیاسی این کشور نتوانستند از مجموع 217 کرسی پارلمان 1+50 آن را به دست بیاورند. حزب اسلامگرای النهضه توانست 52 کرسی پارلمانی را از آن خود کند.

اخبار بین‌الملل- طبق قانون اساسی تونس رئیس جمهور این کشور موظب است، حزبی که بیشترین کرسی را در پارلمان دارد، مامور تشکیل دولت کند. لذا النهضه ناگزیر است برای تشکیل دولت جدید با سایر احزاب پارلمانی به رایزنی بپردازد تا از این طریق یک دولت ائتلافی تشکیل دهد.

رئیس جمهور جدید تونس که در ساختمان هیئت مبارزه با فساد این کشور سخن می گفت، درباره تشکیل دولت جدید، اظهار داشت: این دولت نباید فقط براس توزیع مناصب و پست های وزارتی (بین احزاب و گروه های سیاسی)  تشکیل شود بلکه دولت آینده باید براساس حس مسئولیت پذیری و امانتداری تاسیس شود.

به نوشته روزنامه تونسی الصباح نیوز، قیس سعید با حمایت از مبارزه با فساد تصریح کرد: تلاش می کنم که آفت فساد را در کشور ریشه کن کنم. مردم تونس فاسد نیستند بلکه با فساد مبارزه می کنند.

وی تاکید کرد: افرادی که فاسد هستند، فرهنگ و جنبش های مردمی را به انحراف و تباهی می کشاندند.

در این نشست قیس سعید با بیان اینکه به روزنامه نگاران احترام می گذارد، اظهار داشت: آزادی بیان یکی از مهمترین دستاوردهای انقلاب مردم  است و من متعهد می شوم که روزنامه نگاران و اصحاب رسانه مورد تعرض واقع نشوند.

قیس سعید در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری موفق شد با کسب 72 درصد آرای مردمی به عنوان رئیس جمهور جدید به کاخ کارتاژ راه یافت.

قرار است قیس سعید فردا در حضور نمایندگان مردم تونس سوگند ریاست جمهوری یاد کند. پس از تشکیل پارلمان جدید رئیس جمهور بزرگترین حزب پارلمانی را مامور تشکیل دولت خواهد کرد.