معافیت برنامه تامین آب صلیب سرخ در کره شمالی از تحریم

تارنمای سازمان ملل روز سه شنبه گزارش داد: کمیته بین المللی صلیب سرخ و سازمان های هلال احمر، در تامین آب سالم و بهبود وضعیت فاضلاب در کره شمالی، مشمول معافیت از تحریم های مربوط به مواد اضطراری و مورد نیاز برای کمک به نجات زندگی نوع بشر شدند.


اخبار بین‌الملل- بر اساس این گزارش، در مجموع، 11 مورد به ارزش 4880 یورو مشمول معافیت از تحریم ها شدند. انتقال مواد مجاز از دادونگ در شرق چین به سین یویی جو در شمال شرق کره شمالی، هزینه ای بالغ بر 4 هزار یورو دارد.


این معافیت که از 11 اکتبرسال جاری میلادی اجرایی شد و تا 6 ماه ادامه  خواهد داشت.

کره شمالی در اکتبر 2006 مبادرت به نخستین آزمایش هسته ای خود کرد. شورای امنیت سازمان ملل بلافاصله واکنش نشان داد و با صدور قطعنامه 1718 تحریم هایی علیه کره شمالی اعمال کرد. پرتاب راکت به فضا از سوی کره شمالی در مارس 2009 جنجال زیادی ایجاد کرد. آمریکا، ژاپن و کره جنوبی این اقدام کره شمالی را نقض قطعنامه شورای امنیت و تعهدات این کشور خواندند. 

کره شمالی در 25 مه 2009  اقدام به دومین آزمایش هسته ای خود کرد. این اقدام واکنش تند جامعه بین المللی، از جمله شورای امنیت و صدور قطعنامه 1874 را به دنبال داشت.

کره شمالی در دسامبر 2012 با پرتاب راکت ماهواره دیگری به فضا باعث صدور قطعنامه 2087 از سوی شورای امنیت و تاکید بر خاتمه فعالیت های هسته ای و برنامه موشکی اش شد.

در تاریخ 12 فوریه 2013 کره شمالی مبادرت به سومین آزمایش هسته ای کرد. این اقدام همانند آزمایش های قبلی کره شمالی با اعتراض و محکومیت بین المللی مواجه شد. شورای امنیت در تاریخ 7 مارس 2013 طی قطعنامه 2094 ضمن محکوم کردن این اقدام، تحریم های جدیدی علیه کره شمالی وضع کرد. آزمایش موشکی پیونگ یانگ در سال 2017 منجر به تصویب قطعنامه 2371 از سوی شورای امنیت سازمان ملل و اعمال تحریم های شدید علیه کره شمالی شد.

قطعنامه 2371 شورای امنیت سازمان ملل حامل این پیام روشن به کره شمالی بود که شورای امنیت در برابر اقدامات این کشور متحد است و از پیونگ یانگ می‌ خواهد برنامه‌ های هسته ای و موشک‌ های بالستیکی خود را ممنوع کند.

این قطعنامه شامل ممنوعیت هر گونه صادرات و واردات و به طور خاص، ممنوعیت صدور زغال سنگ (بزرگ ترین منبع صادرات کره شمالی)، آهن، سنگ آهن، سرب، سنگ سرب و محصولات دریایی است.