دعوت اردوغان از سران اروپا برای حضور در ترکیه

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، امروز سران فرانسه، آلمان و انگلیس را به استانبول و یا مرز ترکیه با سوریه دعوت کرد تا درباره آینده ناتو گفت‌وگو کنند.

اخبار بین الملل- اردوغان در این خصوص گفت: «دو روز پیش با بوریس جانسون (نخست وزیر انگلیس) تماس گرفتم که به من پیشنهاد ملاقات چهار نفره در لندن را داد. به او گفتم استانبول و یا شهر‌های مرزی شانلی اورفه و غازی عینتاب گزینه‌های بهتری هستند».

رئیس‌جمهور ترکیه در ادامه گفت فرصت دیگرِ دیدار در حاشیه نشست ناتو در لندن در سوم و چهارم دسامبر خواهد بود. این نشست هفتادمین نشست سالانه از زمان تشکیل سازمان پیمان آنلانتیک شمالی (ناتو) خواهد بود.

هفته گذشته، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، در انتقاد از عملکرد ترکیه و تجاوز به خاک سوریه از نبود وحدت در ناتو شکایت کرد و اقدام اخیر آنکارا را اشتباه بزرگ خواند. مکرون گفت او به همراه آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، و بوریس جانسون هفته آینده با اردوغان در لندن دیدار خواهد کرد.

ترکیه در ۹ اکتبر عملیات نظامی با نام چشمه صلح در شمال سوریه را با هدف ایجاد «منطقه امن» و بیرون راندن شبه نظامیان کُرد آغاز و روز گذشته ۲۲ اکتبر پایان این عملیات را اعلام کرد.