دولت تکنوکرات بحث داغ محافل سیاسی لبنان

دولت تکنوکرات که از آن تحت عنوان فنسالار و یا شایسته سالار نیز یاد می شود، یکی از درخواست هایی است که معترضان لبنانی نیز آن را مطرح کردند و در ضمن آن برکناری دولت و به طور کلی طبقه سیاسی حاکم این کشور را خواستار شدند.

اخبار بین‌الملل- اکنون پس از استعفای سعد حریری از نخست وزیری لبنان،  زمزمه تشکیل دولت تکنوکرات در حالی شنیده می شود که لبنان از زمان پایان جنگ داخلی  (۱۹۹۰-۱۹۷۵) و براساس پیمان  طائف، بر اساس یک سیستم طایفه ای -مذهبی اداره می‌شود. لغو ین ساختار همانطور که گفته شد یکی از خواسته های معترضان لبنانی بوده است.

در همین ارتباط روزنامه الاخبار نوشت: کسی که اکنون دنبال تشکیل دولت تکنوکرات است باید از خود شروع کند نه اینکه این شرط را فقط  بر سایرین تحمیل کند.

این روزنامه سپس این سوال را مطرح کرد: آیا حریری که تشکیل دولت تکنوکرات را خواستار است خود ویژگی یک شخصیت تکنوکرات را دارا است؟

موضع حزب الله و  جریان آزاد ملی چیست؟

الاخبار یاد آور شد از زمان استعفای حریری بین او و جبران باسیل وزیر خارجه لبنان و رهبر جریان "آزاد ملی" هیچ تماسی صورت نگرفته است و منابع نزدیک به میشل عون تاکید کردند، جریان آزاد ملی در روند تشکیل دولت دخالتی ندارد بلکه این موضع به طور انحصاری در اختیار رئیس جمهوری است و جریان آزاد ملی نیز مانند سایر فراکسیون ها و احزاب با رئیس جمهور در تماس بوده و به ذکر این نکته اکتفا کرده است که نامزد نخست وزیری باید به اجرای اصلاحات برای نجات کشور پایبند باشد.

حزب الله نیز هنوز موضع خود در خصوص تشکیل دولت آینده را نهایی نکرده است.

به هر حال  تعیین نامزد نخست وزیری در گروی تفاهم سیاستمداران لبنان بر سر تشکیل دولت است.

مطرح شدن برخی نام ها برای نخست وزیری

دیروز (چهارشنبه)‌ نام هایی برای نخست وزیری دولت تکنوکرات مطرح شد از جمله "بهیج طباره" از وزیران سابق لبنان و "ندیم القصا" رئیس شورای اداری فرنس بنک (بانک فرانسوی).

در همین ارتباط "رضوان عقیل" تحلیلگر سیاسی لبنانی در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: به نظر من حریری ماموریت تشکیل کابینه را بر عهده خواهد گرفت به این شرط که همه تلاش کنند در تشکیل دولت تاخیر نشود زیرا در این صورت مردم فشار بیشتری را اعمال خواهند کرد تا نظام حاکم در لبنان را شکست خورده معرفی کنند.

وی گفت: حریری نخست وزیر آینده خواهد بود مگر در یک صورت و آن اینکه وی این ماموریت یعنی تشکیل کابینه را رها کند و یک شخصیت سنی دیگر عهده دار آن شود؛ شخصیتی مانند "تمام سلام" نخست وزیر سابق لبنان البته به این شرط که این اقدام با موافقت سعد حریری انجام شود.

عقیل ادامه داد:  اما اگر حریری از صحنه حیات سیاسی لبنان کنار برود و دیگر نخست وزیر نباشد بی شک از نظر سیاسی عقب گرد داشته و  ازمحبوبیت او نیز کاسته خواهد شد؛ تا این لحظه بسیاری از گروههای سیاسی لبنان و پیش از "نبیه بری" رئیس پارلمان و "ولید جنبلاط" رهبر حزب سوسیالیست ترقیخواه با توجه به حساسیت شرایط کنونی لبنان در نظر دارند سعد حریری مامور تشکیل کابینه شود.

وی گفت: علاوه بر این دخالت های خارجی وجود دارد مبنی براینکه حریری را شایسته این امر می دانند.

عقیل تاکید کرد : پرواضح است که روند تشکیل دولت باید در فضای آرام انجام بگیرد و  منطقی نیست که این روند در شرایطی که تظاهرات در خیابان ها ادامه دارد و اداره ها ، مدارس و دانشگاهها تعطیل است، کلید بخورد از همین رو دیدیم که روز گذشته ارتش با صدور بیانیه ای در صدد بازگشایی بسیاری از راهها برآمد زیرا بازگشایی راهها به میزان زیادی در بازگشت روند امور به روال طبیعی موثر است.