آیا سوریه در آستانه پایان قطعی جنگ است؟

بشار اسد توافق روسیه و ترکیه درباره شمال سوریه را موقت خواند و گفت که این توافق می تواند افسارگیسختگی ترکیه را در سوریه مهار کرده و مانع زیاده خواهی های این کشور و اشغال بخش های گسترده تری از خاک سوریه شود؛ نیز می تواند راه مداخله را هم بر آمریکا ببندد.

اخبار بین‌الملل- اسد توافق بین روسیه و ترکیه را یک توافق مثبت خواند و گفت که هر چند که همه انتظارات را برآورده نمی کند اما جلوی ضررهای بیشتر را می گیرد و زمینه را برای آزادسازی هر چه سریع تر این منطقه فراهم می کند.

بشار اسد همچنین ترکیه را نماینده آمریکا در جنگ دانست و گفت که وقتی همه تلاش ها و راه حل ها بی اثر بمانند، چاره ای جز جنگ نخواهد بود.

اسد درباره کردها هم گفت که آنها در اغلب موارد روابط خوبی با دولت داشتند و اندیشه های وطن دوستانه واقعی دارند. اشتباهی که در مرزهای شمال صورت گرفت این بود که تعدادی از کردها خود را نماینده همه کردها و حتی عرب ها دانستند.

بشار اسد درباره اوضاع ادلب هم گفت: "چنانچه عناصر مسلح از ادلب خارج نشوند و به ترکیه برنگردند دو گزینه پیش رو دارند: یا باید خود را تسلیم دولت کنند یا آماده جنگ شوند."

وی خاطرنشان کرد که زمان عملیات در ادلب با روسیه و ایران هماهنگ شده بود اما این عملیات بنا به دلایل نظامی و سیاسی به تعویق افتاد.

"غسان یوسف"، نویسنده و تحلیل گر سیاسی گفت: بشار اسد به دوستان روس و ایرانی خود اعتماد دارد و حوادثی که در شمال سوریه رخ داد، خیال ارتش سوریه را راحت کرد. همچنین دیگر ترس از تقسیم این منطقه از بین رفته است.

این نویسنده به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: سوریه حضور ترکیه و امریکا در خاک خود را اشغالگری می داند که باید پایان یابد و دمشق اجازه نمی دهد که به بهانه کمیته قانون اساسی، این کشور تحت الحمایه قرار بگیرد.

وی از کردها خواست از تجربه تکیه به آمریکا عبرت گرفته و گام های مثبتی را به سمت دولت سوریه بردارند تا از حمایت پشتیبانی این دولت برخوردار شوند.