رئیس‌جمهوری شیلی به جنایت علیه بشریت متهم شد

این اقدام حقوقی روز گذشته (شنبه) علیه «سباستین پینرا» پس از آن انجام شد که فعالان اجتماعی از رئیس جمهوری شیلی  و دولت وی به دلیل استفاده بیش از حد از خشونت طی اعتراض های اخیر که منجر به کشته شدن پنج نفر شد، به شدت انتقاد کرده اند.

اخبار بین‌الملل- گزارش شده که "رکسانا میراندا" یک فعال اجتماعی و "مونیکا آرایا" وکیل متخصص امور حقوق بشر با حمایت "روبن خرس آتناس" یک وکیل دیگر شکایتی را علیه رئیس‌جمهوری و وزیر کشور شیلی تنظیم و به دادگاهی در سانتیاگو ارائه کرده اند.

این شکایت براساس اتهامات مربوط به کشته شدن پنج نفر توسط عوامل دولتی طی تظاهرات های اخیر شیلی تنظیم شده است.

در این شکایت عنوان شده که عوامل دولتی حملات گسترده ای را علیه غیرنظامیان طی عتراض های اخیر در شیلی به واسطه صدور حکم وضعیت فوق العاده از سوی رئیس جمهوری و همچنین دستور وزیر کشور به نیروهای مسلح برای متفرق کردن تظاهرکنندگان انجام داده اند.

این فعالان همچنین اتهاماتی را از جمله سوءمدیریت پلیس، خشونت عوامل دولتی و سرکوب شدید تظاهرکنندگان توسط نیروهای ضد ضورش مطرح کرده اند.

معترضان از وضعیت دستمزدها، مراقبت های بهداشتی ناکافی و افزایش فاصله بین غنی و فقیر در یکی از ثروتمندترین کشورهای آمریکای لاتین خشمگین هستند.

ناآرامی ها در شیلی به دنبال افزایش بلیط حمل و نقل و دیگر اقدامات ریاضتی آغاز و به غارت، خرابکاری و درگیری بین معترضان و پلیس منجر شد.

بسیاری از معترضان خواستار استعفای سباستین پینرا رئیس‌جمهوری میلیاردر شیلی هستند.

پینرا، مجموعه ای از اقدامات اجتماعی و ترمیم کابینه را در تلاش برای آرام کردن اعتراضات اعلام  کرده اما بیهوده بوده است.

دولت شیلی همچنین اخیرا اعلام کرد که از میزبانی اجلاس اقتصادی اپک در ماه نوامبر (آبان) و کنفرانس تغییرات آب و هوایی(سی او پی - COP) ماه دسامبر (آذر) صرف نظر کرده که اعلام این موضوع ضربه ای به وجهه  این کشور بود.

دولت شیلی اعلام کرده که به دلایل امنیتی چاره ای به جز لغو میزبانی این اجلاس ها نداشته است.