چه کسی دارد با سرنوشت لبنان بازی می‌کند؟

لبنان یکشنبه (دیروز) برای هجدهمین روز شاهد تظاهرات مردمی مسالمت آمیز در برخی مناطق بود و طرفدارن طیف‌های مختلف به خیابان‌ها آمدند.

اخبار بین‌الملل- روزنامه «الاخبار» در گزارشی با عنوان «وقت حقیقت فرا رسیده؛ چه کسی با کشور بازی می‌کند» به همین موضوع پرداخت و نوشت، پس از اینکه «خیزش مردمی» وارد هفته سوم خود شده، به نظر می‌رسد کشور اسیر لجاجت طرف‌های مختلف و ناتوان از نجات شده است.

در ادامه این گزارش آمده: «سعد الحریری» نخست‌وزیر استعفا داده طوری رفتار می‌کند گویا فرمانده شهروندانی است که برای سومین هفته متوالی در حال اعتراضند، او می‌خواهد از مردم معترض علیه رقبا و شرکایش استفاده کند و امتیازاتی از آنها بگیرد که وی را به تنها سیاستمدار دولت تکنوکرات تبدیل کند. نزدیکان به الحریری تأکید کرده‌اند اگر دیگران بخواهند دولتی بر وی تحمیل کنند که مورد رضایت مردم نباشد او نخست‌وزیری این دولت را نمی‌پذیرد.

الاخبار افزود: معنای جمله آخر از نظر الحریری اخراج «جبران باسیل» وزیر خارجه و رئیس «التیار الوطنی الحر» و «محمد شقیر» وزیر ارتباطات، عملی شدن مطالبات «سمیر جعجع» (رئیس القوات اللبنانیه) و بازگرداندن اعتبار به نقش «ولید جنبلاط» (رئیس حزب التقدمی الاشتراکی) در قدرت است.

این روزنامه لبنانی افزود، سمیر جعجع نیز به توهمات خود بازگشته تا جایی که خودش را «فرمانده مناطق آزاد شده» می‌پندارد. اولویت‌هایی که وی مشخص کرده ارتباطی با مطالبات مردم ندارد. از هفته اول تظاهرات اعلام کرد که هدف او تحقق توازن در داخل کابینه و دستیابی به بیشترین میزان کرسی‌هاست. این حرف جعجع یعنی آنکه تیم وابسته به جریان 14 مارس باید بیشترین کرسی را در کابینه داشته باشند؛ به بیان دیگر جعجع خواهان کودتا علیه نتایج انتخابات پارلمانی اخیر است.

الاخبار درباره ولید جنبلاط نوشت، او می‌ترسد؛ نمایندگانش را به سمت حزب‌الله می‌فرستد تا تأکید کند جنبشش ارتباطی با جعجع ندارد و از سوی دیگر بر هماهنگی با سعد الحریری در تمام امور تأکید می‌کند.

در ادامه به جبران باسیل پرداخت و نوشت، باسیل با سخنرانی خود نشان داد بر معادله «لا جبران=لا سعد» اصرار دارد. اگر الحریری بر دولتی متشکل از افراد غیرسیاسی اصرار دارد این قاعده باید شامل خود سعد الحریری هم بشود. 

این روزنامه درباره «نبیه بری» رئیس پارلمان گزارش داد، او از سیاستمدارانی است که معتقد به نظریه «توطئه» در مسایل اخیر در لبنان است و تحرکات مردمی را فقط از این دریچه میبیند. در دیداری که هفته گذشته با نماینده ائتلاف «لبنان القوی» داشت گزارشی از آنچه در خیابان‌های لبنان از شمال تا جنوب میگذرد به آنها ارائه کرد. آنچه در حضور «الیاس بوصعب» به این نمایندگان گفت، قابل توجه بود؛ «تحرکات در شمال لبنان به وسیله اطلاعات ارتش لبنان اداره می‌شود». طبعا بوصعب که رابطه‌اش با مدیریت اطلاعات ارتش لبنان و فرماندهی ارتش به هم خورده است، درباره این موضوع حرفی نزد.

الاخبار ادامه داد، اما حزب‌الله که تیرهای ناشی از حمایت متحدان و برخی رقبا را تحت عنوان «نجات کشور از فروپاشی» را به جان خریده، پس از آنکه توانست حامیان خود (در جنوب) را از تظاهرات و ورود به مداخلات جناحی بازدارد، اکنون راحتتر شده است. حزب‌الله به تحرکات از زاویه آنچه در تمام منطقه می‌گذرد، نگاه می‌کند. این جنبش سیگنال‌هایی سیاسی دریافت کرده که آن را به شک و تردید واداشته است و دیگر تحرکات مردمی را جدای از سیاست عمومی نمی‌داند.

این روزنامه لبنانی افزود، اما ارتش همچنان بیطرف است ، به این معنا که پوشش لازم برای تحرکات القوات‌اللبنانیه در «جبل لبنان» را فراهم کرده تا از یک سو در شکست جبران باسیل شریک شود و از سوی دیگر به شروط آمریکا که به حمایت از معترضان فراخوانده، عمل کرده باشد.

اما سفارت آمریکا دائما با فرماندهی ارتش لبنان و اکثریت قوای سیاسی بویژه طرف‌هایی که آنها را تأمین می‌کند، در تماس است. شخصیت‌هایی سیاسی که در نوامبر گذشته با «دیوید شنکر» معاون وزیر خارجه آمریکا دیدار کردند، با سفارت آمریکا هماهنگ بودند. شنکر در آن زمان اعلام کرد، باید تمام قوای وابسته به ۱۴ مارس تجمیع شوند؛ موضوعی که اکنون در حال پیاده شدن است تا با استفاده از تحرکات مردمی حزب‌الله را کنار بزنند.

در ادامه این گزارش آمده، «الیزابت ریچارد» سفیر آمریکا در بیروت هر آنچه در توان داشته به کار گرفته تا با اعمال فشار بر سیاستمداران، اصحاب رسانه و بازرگانان، آنها را به سمت بهره‌گیری از خیزش مردمی برای محاصره حزب‌الله و متحدانش سوق دهد و بر روی آنها برای قیام لبنان علیه حزب‌الله حساب باز کرده است.