عدم شرکت سران گروه آسه‌آن در نشست مشترک با آمریکا

عدم شرکت سران گروه آسه‌آن در نشست مشترک با آمریکا، منجر به نگرانی واشنگتن شده است.

اخبار بین الملل- به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، ۷ کشور از ۱۰ کشور عضو آسه‌آن، شامل سنگاپور، مالزی، اندونزی، برونئی، کامبوج، میانمار و فیلیپین، از حضور در نشست مشترک روز دوشنبه با «رابرت اوبرایان» نماینده آمریکا خودداری کرده و وزرای خارجه کشورهای خود را به این نشست فرستادند.

این اقدام سران آسه‌آن در واکنش به عدم حضور «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در نشست امسال سران گروه آسه‌آن در «بانکوک» پایتخت تایلند صورت گرفته است.

ترامپ حتی معاون اول یا وزیر امور خارجه خود را به این نشست نفرستاده و به فرستادن مشاور امنیت ملی اکتفا کرده است.

با این حال نخست‌وزیران تایلند، لائوس و ویتنام در نشست با اوبرایان شرکت کردند.

به گفته یک منبع آمریکایی، این تصمیم اعتراضی، از روز جمعه گرفته شده بود. او گفت: «بایکوت کامل یا بخشی از سران آسه‌آن به‌عنوان تلاشی جهت شرمنده کردن رئیس‌جمهور آمریکا برداشت می‌شود و این مسئله به روابط آمریکا-آسه‌آن آسیب وارد می‌کند».

یک منبع دیپلماتیک در آسه‌آن نیز گفت: «ملت‌های این بلوک از رئیس‌جمهور ترامپ که تصمیم گرفت در این نشست شرکت نکند ناراحت هستند. ترامپ باید حداقل نماینده‌ای در درون کابینه خود می‌فرستاد. چنین موضعی ممکن است نمونه بدی برای سایر طرف‌های گفت‌وگو در آینده باشد».

این در حالی است که «ویلبر راس» وزیر تجارت آمریکا که در سفر به بانکوک با اوبرین همراه بود، گفت دولت ترامپ «به‌دشت درگیر این منطقه و کاملاً به آن متعهد است».

اوبرایان ضمن سخنرانی در این نشست پکن را به ایجاد ارعاب در دریای جنوبی چین متهم کرد که با واکنش تند وزارت امور خارجه چین همراه شد.