مثلث اسراییل، آمریکا و سعودی عامل ناآرامی در لبنان

این روزنامه به قلم «ماجده الحاج» در گزارشی با عنوان «سفر محرمانه ... آیا لبنان از تجاوزگری اسراییل نجات یافته یا خیر؟» با اعلام این مطلب از اجتماعات اعتراض آمیز اخیر در لبنان و عراق به عنوان «خطرناک ترین سناریوی شکل گرفته توسط مثلث ریاض – تل اویو و واشنگتن علیه محور مقاومت و به طور مشخص ایران در صحنه لبنان و عراق» نام برد.

اخبار بین‌الملل- گزارشگر النشره تاکید کرد: همزمان شدن اعتراضات مردمی در این دو کشور به منظور هدف قرار دادن حزب الله لبنان و الحشد الشعبی عراق نمی تواند یک امر تصادفی باشد.

ماجده با اشاره به حمله آشوب گران به کنسولگری ایران در کربلا همزمان با سالروز اشغال سفارت آمریکا در تهران در سال ۱۹۷۹ میلادی و «سرمست شدن» رئیس جمهوری آمریکا از این حادثه و انتشار ویدیوی به آتش کشیده شدن دیوار کنسولگری در حساب شخصی ترامپ در توئیتر، تحولات یاد شده را نمایانگر «دست های پنهانی»  دانست که به اعتراضات یاد شده دامن زده اند و با صرف هزینه های هنگفت، شبکه های ماهواره ای متخاصم و شبکه های تلویزیونی محلی و طرف های سیاسی و امنیتی با نفوذ در لبنان و عراق را بکار گرفته اند.

نویسنده گزارش مزبور با اشاره به دو بار سخنرانی «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله در اوج اعتراضات  مردمی در لبنان خاطر نشان کرد : دبیرکل حزب الله در دومین سخنرانی خود یکی از نکات «پشت پرده» اعتراضات را برملا کرد. نکته جالب توجه در این میان آن است که سخنرانی یاد شده پس از آن صورت گرفت که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی جهت دیدار با «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی که در حال دیدار با «مارک اسپر» وزیر دفاع امریکا بود به صورت محرمانه و فوری رهسپار عربستان شد.

به نوشته النشره، رسانه های گروهی اسراییل در همان زمان خبر دادند که یک شخصیت بلندپایه اسراییلی توسط هواپیمای اختصاصی از نوع " challenger ۶۰۴" از فرودگاه تل اویو رهسپار فرودگاه امان پایتخت اردن شد و هواپیمای مزبور پس از دو دقیقه توقف در این فرودگاه مسیر خود را به سوی ریاض پایتخت عربستان ادامه داد. اما به دنبال آن روزنامه اسراییلی «جروزالم پست» فاش کرد که شخص مورد نظر خود بنیامین نتانیاهو بوده است.

جروزالم پست یادآور شد که گفت وگوی سه جانبه میان نتانیاهو و بن سلمان و مارک اسپر به لبنان اختصاص یافت. هر چند این روزنامه به جزئیات نشست سه جانبه ریاض اشاره ای نکرد اما پایگاه های خبری بین المللی بعدها فاش کردند که گفت وگوها حول محور اعتراضات جاری در لبنان اختصاص یافت.

در واقع ریاض چند ماه قبل از دیدار یاد شده به سفارت سعودی در بیروت و شخصیت های لبنانی هوادار عربستان ماموریت داده بود تا با شعله ور کردن آتش اعتراضات در لبنان آن را به سمت «هدف مورد نظر سعودی ها» سوق دهند به گونه ای که اسراییل بتواند با جریان یاد شده همراه شود.

ماجده در ادامه از «سند محرمانه اسراییلی - آمریکایی» سخن به میان آورد که در ماه آوریل گذشته در اختیار «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان قرار گرفت.

بر پایه همین گزارش، آمریکا و اسراییل در سند یاد شده که توسط پایگاه خبری «ژئوپلتیک آلرت» انتشار یافت، تهدید کردند که در صورت «عدم مهار» حزب الله با انجام یک «عملیات محرمانه» کشور لبنان را به سوی آشوب و جنگ داخلی سوق خواهند داد و این عملیات ممکن است با تهاجم احتمالی اسراییل همراه شود.

مرکز پژوهش های بین المللی «گلوبال ریسرچ» در گزارش انتشار یافته خود در هشتم آوریل گذشته تاکید کرد که رئیس جمهوری لبنان سند اسراییلی - آمریکایی را دریافت کرد دال بر اینکه همزمان با به راه انداختن موج آشوب در لبنان، اسراییل در حال آماده شدن برای تجاوز به این کشور است.  

گلوبال ریسرچ همچنین یادآور شد که مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در سفر ماه مارس گذشته خود به لبنان به رئیس جمهوری عون هشدار داد که باید حزب الله مهار شود زیرا در غیر این صورت باید منتظر پیامدهای وخیم بی سابقه ای باشد.

گزارشگر النشره ادامه داد: بی اعتنایی رئیس جمهوری لبنان به هشدارهای وزیر خارجه آمریکا خشم واشنگتن را برانگیخت و ۲۲ روز پس از آن اعتراضات مردمی آغاز شد و واقعیت بیش از پیش نمایان شد. در واقع آمریکا ، اسراییل و عربستان تلاش برای ایجاد تنش و بحران در میان افکار عمومی لبنان را از چند ماه پیش آغاز کرده بودند.

ماجده با اشاره به سفر «مارشال بیلینگسلا» معاون وزیر دارایی آمریکا در اول مهر ماه به بیروت یادآور شد که دیدارهای مارشال به گفت وگو با رئیس بانک مرکزی و افرادی اختصاص یافت که در پشت پرده عملیات ایجاد موانع در معابر عمومی و قطع جاده ها بر سر راه مردم را هدایت و مدیریت کردند و با این اقدام خود باعث تداعی صحنه شوم جنگ های داخلی در لبنان در اذهان عمومی شدند و به دنبال آن توسط دسیسه چینان داخلی دلار در بازارهای لبنان ناپدید شد ، کشور با بحران خفقان آور بنزین مواجه شد و موج آتش سوزی های ساختگی و تعمدی سراسر لبنان را فراگرفت. تمامی این تحولات و رخدادها تقریبا ۷۲ ساعت قبل از آغاز اعتراضات مردمی در لبنان به طور همزمان شکل گرفت و بر همین اساس فرآیند یاد شده را نمی توان یک امر تصادفی تلقی کرد.

نکته جالب توجه در این میان آن است که شمار بسیاری از مزدوران اسراییل که  از سال ۲۰۰۰ به فلسطین اشغالی گریخته بودند، در سپتامبر گذشته یعنی یک ماه مانده به آغاز اعتراضات به لبنان بازگشتند و به نظر می رسید ماموریت خاصی به آنها موکول شده است و بعدها بر اساس اطلاعات عینی به دست آمده ثابت شد که آنها در پشت صحنه اعتراضات در شهرک های جنوب کشور و منطقه بقاع به عنوان مناطق حامی مقاومت را هدایت و رهبری می کردند و اطلاعات دیگری نیز وجود دارد دال بر اینکه شماری از آنها هماهنگ با مزدوران سوری شرکت کننده در سناریوی بحران سوریه عمل می کردند و با عناصر موساد اسراییل در شمال لبنان ارتباط داشتند.

در همین راستا روزنامه دیلی تلگراف انگلیس فاش کرد که صدها تروریست از ادلب سوریه وارد شهر طرابلس لبنان شده اند که در آن اخوان المسلمین به شدت فعال هستند.

دیلی تلگراف تاکید کرد: این امر از یک حرکت لجستیکی با حمایت مالی روشن و آشکار برخی کشورهای عرب جنوب خلیج فارس و همسایه های سوریه در این شهر شمالی لبنان حکایت دارد.

به دنبال آن روزنامه ایندیپندنت نیز فاش کرد که گروه های تندرو از اردوگاه عین الحلوه لبنان به داخل سوریه فرستاده شدند و همزمان با آن تروریست ها از راه المصنع در منطقه بقاع و کمربند شمالی لبنان به مناطق آزاد شده در سوریه فرستاده می شوند.

ماجده الحاج با توجه به موارد یاد شده تاکید کرد: بر همین اساس خطر زمینه سازی برای ورود اسراییل به درون تحولات داخلی لبنان نمایان شده است و سند آمریکایی - اسراییلی از نفوذ اسراییل با استفاده از آشوب هوشمندانه مورد نظر در لبنان حکایت دارد.

این گزارشگر النشره با اشاره به مطالب فاش شده توسط یک دیپلمات غربی در عمان تاکید کرد که هدف قرار گرفتن پهپاد اسراییلی بر فراز شهر النبطیه در جنوب لبنان توسط حزب الله آن هم در اوج اعتراضات مردمی در بردارنده یک پیام هشدار دهنده بی سابقه به مراکز تصمیم گیری در ریاض ، واشنگتن و تل اویو بود.

ماجده پیش بینی کرد که حزب الله لبنان هم اکنون در حال تدارک یک اقدام غیرمنتظره است که بدون شک به سرعت در صحنه لبنان و به دنبال آن در منطقه انعکاس وسیعی خواهد داشت.

تظاهرات لبنانی ها در اعتراض به مشکلات معیشتی و اقتصادی و نیز اعمال مالیات بر واتساپ ۲۵ مهر ماه (۱۷ اکتبر) آغاز شد و به سرعت از بیروت به سایر شهرها از جمله طرابلس در شمال و صور، صیدا و نبطیه در جنوب امتداد یافت؛ این تظاهرات در اواسط هفته دوم فروکش کرد اما در هجدهمین روز بار دیگر از سر گرفته شد و با مسدود کردن مجدد راه های ارتباطی همراه بود.

سعد الحریری نخست وزیر لبنان در هفته دوم تظاهرات مردمی استعفای خود را تقدیم رئیس جمهوری کرد و یک روز پس از آن ضمن اعلام  آمادگی برای نخست وزیری مجدد، آن را به تشکیل دولت تکنوکرات مشروط کرد.

هم اکنون سومین هفته از تظاهرات اعتراض آمیز لبنانی‌ها با روند تازه ای همراه شده که شامل تظاهرات دانش آموزان و دانشجویان و تحصن برابر برخی موسسات دولتی و منازل کسانی است که معترضان آنان را مفسدان اقتصادی می دانند.