تنش مورد علاقه کره شمالی در اتحاد نظامی آمریکا-کره جنوبی

کارشناسان معتقدند اتحاد و ائتلاف آمریکا و کره جنوبی به شدت تحت فشار ناشی از اختلافات دو طرف بر سر پیمان های نظامی قرار دارد و اگر سئول و واشنگتن نتوانند به توافق دست یابند، امنیت ملی کره جنوبی در معرض خطر جدی قرار خواهد داشت.

اخبار بین‌الملل- فشار اصلی از آنجا ناشی می شود که مدت اعتبار دو توافقنامه نظامی رو به پایان است: پیمان اشتراک اطلاعاتی سئول با توکیو که 23 نوامبر اعتبارش به پایان می رسد و قرارداد سهیم شدن سئول در هزینه های نظامی با واشنگتن که تا 31 دسامبر معتبر خواهد بود.

سئول تاکنون با درخواست های آمریکا برای بازنگری در تصمیمش در لغو پیمان اطلاعاتی با توکیو مخالفت کرده است.

در ماه آوریل، کره جنوبی اعلام کرد که قصد خروج از توافقنامه امنیت عمومی اطلاعات نظامی با توکیو را دارد. این تصمیم پس از تشدید اختلافات تجاری بین سئول و توکیو اتخاذ شده است. تنش های تجاری بین دو کشور در تابستان به اوج خود رسید.

آمریکا بر این باور است که پیمان مذکور یک ابزار مهم برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات حساس نظامی است، مثل تهدیدات کره شمالی یا برقراری ارتباط در جریان یک بحران.

سهیم شدن در هزینه های نظامی

فشار آمریکا به سئول برای سهیم شدن در هزینه های نظامی و پرداخت 5 میلیارد دلار برای سال آینده و سهیم شدن در هزینه های استقرار 28500 نظامی آمریکایی در خاک کره جنوبی، موجب تشدید این فشارها شده است.

آمریکا این درخواست را در جریان آخرین دور مذاکرات در اکتبر در هونولولو مطرح کرده است و این رقم 5 برابر بیشتر از 924 میلیون دلاری است که کره جنوبی موافقت کرده است تا برای سال جاری پرداخت کند.

به اعتقاد برخی تحلیلگران، آمریکا و کره جنوبی باید برای حل و فصل اختلافات موجود، هدف اصلی یعنی پیونگ یانگ را مد نظر قرار دهند. از بین رفتن ائتلاف و اتحاد نظامی بین آمریکا و کره جنوبی موجب خواهد شد تا کره شمالی بتواند برتری نظامی نسبت به همسایه جنوبی داشته باشد.

هدف کره شمالی این بوده است که ائتلاف و اتحاد نظامی بین آمریکا و کره جنوبی به طور کامل قطع شده و نیروهای آمریکایی مجبور به ترک کره جنوبی شوند، در این صورت چتر هسته ای آمریکا در منطقه نیز به پایان خود نزدیک خواهد شد.

بر اساس نظرسنجی و تحقیق انجام شده از سوی موسسه کره برای اتحاد ملی، بیش از 96 درصد مردم کره جنوبی با افزایش سهم سئول در هزینه های نظامی مخالف هستند ولی در عین حال 91 درصد آنها نیز فکر می کنند که حضور نظامی آمریکا برای کره جنوبی لازم است.

پنتاگون روز پنجشنبه اعلام کرد که مارک اسپر وزیر دفاع امریکا روز 15 نوامبر یعنی 4 روز دیگر در سئول خواهد بود تا در مذاکرات دفاعی سالیانه شرکت کند. وی با وزیر دفاع کره جنوبی دیدار و درباره مسائل امنیتی مربوط به ائتلاف نظامی و همکاری دفاعی دوجانبه مذاکره خواهد کرد.

به اعتقاد تحلیلگران، تبعات تصمیم سئول برای لغو پیمان اطلاعاتی با توکیو، می تواند در بحران های جنگی به شدت نمایان شود زیرا ژاپن یک نقش مهم و حیاتی در حمایت نظامی آمریکا از کره جنوبی ایفا می کند.

دولت کره جنوبی همچنین اعلام کرده است که قصد دارد تعداد سربازان نظامی خود را تا 2020 میلادی به 500 هزار نفر کاهش دهد. این رقم هم اکنون به 599 هزار نفر رسیده است. پیش بینی می شود تعداد نظامیان کره جنوبی تا 2025 میلادی نیز به 225 هزار نفر برسد. بنابر این کره جنوبی باید به دنبال اصلاح ارتش و اتکای بیشتر به فناوری های پیشرفته مثل هواپیماهای بدون سرنشین و پهپادهای مسلح باشد.