سفر نماینده آمریکا در امور کره شمالی به سئول

استفان بیگان، نماینده ویژه آمریکا در امور کره شمالی عصر امروز (چهارشنبه) جهت یافتن راه حلی برای مذاکرات به بن‌بست رسیده واشنگتن و پیونگ یانگ در خصوص برنامه هسته‌ای کره شمالی، به سئول، پایتخت کره جنوبی سفر می‌کند.

یک منبع دیپلماتیک به رویترز گفت بیگان قرار است در این سفر چهار روزه به سئول به راهکاری برای ازسرگیری مذاکرات  در مورد برنامه هسته‌ای پیونگ‌یانگ دست یابد.

وی در این سفر با «لی دو هون» همتای کره جنوبی خود و همچنین «چو میونگ گیون» وزیر اتحاد دو کره دیدار خواهد کرد.

سفر بیگان به کره جنوبی پس از آن انجام می‌شود که کره شمالی درخواست مقامات آمریکایی را برای دیدارهای رو در رو رد کرد. این نخستین اقدام جدی بیگان از زمانی است که مایک پمپئو (وزیر امور خارجه آمریکا)  او را به عنوان نماینده ویژه خودش در کره شمالی انتخاب کرد. وی تاکنون هیچ دیدار رو در رویی با همتایان خود از کره شمالی نداشته است.

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در دیدار ماه ژوئن با دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا متعهد شد در صورت اجرای وعده های واشنگتن مبنی بر لغو تحریم ها، برنامه های هسته ای خود را متوقف کند. این در حالی بود که مذاکرات آنها پس از دیدار مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا و کیم یونگ چول، نماینده کره شمالی در ماه نوامبر به نتیجه نرسید.

ترامپ گفته است به احتمال زیاد در ماه ژانویه یا فوریه سال 2019 برای دومین بار با رهبر کره شمالی دیدار و گفتگو می‌کند. هرچند او هفته گذشته در یک پیام توئیتری نوشت «عجله‌ای برای این دیدار ندارد.»

توقف مذاکرات واشنگتن و پیونگ یانگ بر روابط دو کره نیز تاثیر گذاشته است به گونه‌ای که کره شمالی تمایلی به برنامه کره جنوبی برای استقبال از کیم جونگ اون در ماه جاری میلادی نشان نداده است؛ موضوعی که سران دو کره در دیدار ماه سپتامبر در مورد آن به توافق رسیده بودند.