ترامپ در فکر اخراج گزارش‌دهنده شکایت افشاگرانه به کنگره

چهار منبع آگاه به روزنامه نیویورک‌تایمز گفته‌اند، دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا اخراج "مایکل اتکینسن"، بازرس کل جامعه اطلاعاتی آمریکا را به دلیل گزارش دادن شکایت یک افشاگر به کنگره که تحقیقات استیضاح ترامپ را به دنبال داشته، بررسی کرده است.

اخبار بین‌الملل- یکی از این منابع به این روزنامه گفته، ترامپ در پی انتشار این گزارش افشاگرانه در ماه سپتامبر خشمگین شده و اخیرا اخراج این بازرس کل را بررسی کرده است زیرا دلیل ارجاع این شکایت به کنگره از سوی اتکینسن را متوجه نمی‌شود.

در گزارش مذکور این افشاگر در شکایت خود جزییات درخواست ترامپ از همتای اوکراینی‌اش را در تماسی تلفنی در ماه ژوئیه مبنی بر تحقیقات قضایی علیه جو بایدن، معاون سابق رییس جمهور آمریکا و پسرش بیان کرده است. این تماس تلفنی چند روز پس از توقف کمک نظامی آمریکا به اوکراین صورت گرفته است.

ترامپ در توییتر به این بازرس کل تاخته و گفته است، اتکینسن نیز باید در تحقیقات استیضاح در کنار مقام افشاگری که این شکایت را ثبت کرده، شهادت دهد.

مشخص نیست که ترامپ در بررسی اخراج اتکینسن به چه نتیجه‌ای رسیده است. دو تن از این منابع آگاه به نیویورک تایمز گفته‌اند، به نظر آن‌ها ترامپ تنها قصد تخلیه عصبانیت خود را داشته و اقدام جدی علیه این بازرس کل را در نظر نگرفته است.

بازرسان کل باید از عقاید حزبی مستقل باشند و اتهاماتی واقع‌بینانه را مطرح کنند.

افراد نزدیک به ترامپ به روزنامه نیویورک‌تایمز گفته‌اند، برکناری اتکینسن می‌تواند پیامدی مخرب را برای ترامپ به همراه داشته باشد که با روند استیضاح روبه‌رو است.

اتکینسون در ابتدا شکایت این افشاگر را به جوزف مگوایر، مدیر موقت اطلاعات ملی آمریکا گزارش کرده ولی مگوایر آن را به کنگره ارجاع نداده اما به این بازرس کل اجازه داده که کنگره را از وجود چنین شکایتی مطلع کند. مگوایر در نهایت این گزارش افشاگرانه را که در اواخر ماه سپتامبر علنی شد، به کنگره تحویل داده است.

ترامپ در کنار افرادی مانند نانسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان، آدام شف، نماینده دموکرات این مجلس، جو بایدن، نامزد دموکرات انتخابات 2020 و مقام افشاگری که علیه او شکایت کرده، از اتکینسون هم به عنوان کسی که خواستار شهادتش در برابر مجلس نمایندگان است، نام برده است.