واشنگتن و تل آویو اعتقادی به «خاورمیانه عاری از تسلیحات اتمی» ندارند

«بشار الجعفری» نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد تأکید کرد که این کشور در پی دستیابی به یک معاهده فراگیر برای عاری کردن خاورمیانه از سلاح هسته‌ای است تا امنیت و صلح برای ملت‌های منطقه و جهان فراهم شود.

اخبار بین الملل - الجعفری اما گفت که ایالات متحده آمریکا و رژیم صهیونیستی، به ایجاد چنین منطقه‌ای هیچ اهمیتی نمی‌دهند و ادعاهای آنان درباره منع گسترش تسلیحات هسته‌ای، صرفا یاوه‌گویی سیاسی به دور از واقعیت است.

وی در جریان سخنرانی در کنفرانس عاری کردن منطقه خاورمیانه از سلاح هسته‌ای که در نیویورک برگزار شد، تصریح کرد، اینکه به ملتهای خاورمیانه اجازه داده نمی‌شود که از رهگذر ایجاد یک منطقه عاری از سلاح هسته‌ای و کشتار جمعی، در صلح و امنیت زندگی کنند، به خاطر برخی از کشورهای قدرتمند است تا از رژیم صهیونیستی حمایت کنند که از پیوستن به معاهده منع گسترش تسلیحات شیمیایی، امتناع می‌کند.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) به نقل از الجعفری گزارش داد، سوریه از کشورهای پیشگام در انضمام به معاهده منع گسترش سلاح هسته‌ای است و در سال 1969 به آن پیوست؛ زیرا کاملا باور دارد که باید جهان و منطقه خاورمیانه از این سلاح کُشنده، تخلیه شود.

وی با اشاه به ارائه طرحی توسط سوریه در سال 2003 به شورای امنیت برای منطقه عاری از سلاح کشتار جمعی در خاورمیانه، خاطر نشان کرد که این طرح، اجرایی نشد و اگر اصراری بر تصویب آن صورت گیرد، آمریکا آن را وتو خواهد کرد.

نماینده سوریه توضیح داد که این کشور به صورت جدی، با تمامی هیئت‌ها همکاری می‌کند تا به توافقی دست یابد که بر اساس آن، منطقه خاورمیانه از سلاح هسته‌ای و سایر سلاح‌های کشتار جمعی عاری شود و بدین ترتیب امنیت ملت‌های آن تأمین شود.

الجعفری در پایان خاطر نشان کرد، رژیم صهیونیستی، تنها طرف در منطقه خاورمیانه است که به معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای نپیوسته و اجازه نمی‌دهد تأسیسات هسته‌ای آن، تحت نظارت آژانش بین‌المللی انرژی اتمی قرار داشته باشد و هم اکنون در این کنفرانس حضور ندارد. آمریکا نیز که یک عضو دائم در شورای امنیت است، از معاهده منع تسلیحات هسته‌ای خارج شده است. این مسائل پیام منفی به این کنفرانس و جامعه بین‌الملل است مبنی بر اینکه اسرائیل و آمریکا، به اراده بین‌المللی و منطقه‌ای برای عاری کردن منطقه خاورمیانه از تمامی سلاح‌های کتشار جمعی هیچ اهمیتی نمی‌دهند.