اگر لازم باشد با آمریکا مقابله می‌کنیم

شی جین پینگ، رئیس جمهور چین امروز (جمعه) اعلام کرد اگر لازم باشد آماده مقابله با آمریکا در جنگ تجاری ایجاد شده است؛ اما در حال حاضر ترجیح می دهد به یک توافق با آمریکا دست یابد.

اخبار بین الملل - رئیس جمهور چین در این خصوص گفت: ما می خواهیم بر اساس احترام متقابل و برابری بر روی فاز نخست توافق تجاری با آمریکا کار کنیم. زمانی که لازم باشد با آمریکا مقابله خواهیم کرد. اما ما تلاشمان بر این است که از وقوع جنگ تجاری جلوگیری کنیم. ما این جنگ را آغاز نکردیم و این چیزی نیست که ما می خواهیم.

شی جین پینگ این اظهارات را پس از آن مطرح کرد که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا متعهد شد در صورتی که توافقی میان واشنگتن و پکن امضا نشود، تعرفه های شدیدتری را علیه چین اعمال کند.

روابط میان آمریکا و چین مدتی است که به دلیل اختلافات تجاری دو کشور به سردی گراییده و با وجود برگزاری چندین دور مذاکرات، دو طرف به راهکار مطلوبی برای حل اختلافاتشان دست نیافته و به اعمال تعرفه‌های تجاری علیه یکدیگر مشغول هستند.

جنگ تجاری میان دو کشور حتی به حدی رسیده بود که مسئول هیئت تجاری چین چندی پیش تنها ۲ ساعت پس از ورود به واشنگتن برای مذاکره، پایتخت آمریکا را ترک کرد. پیش از این «لیو هی»، نخست وزیر چین اعلام کرده بود که توافق تجاری میان دو کشور به صلاح هر دو طرف و حتی جهان است.