سرپیچی نیروی دریایی آمریکا از خواست ترامپ

«ادوارد کالاگار» عضو یگان SEAL متهم به ارتکاب جنایت جنگی است اما تنها در یک فقره تخلف کوچک، گناهکار شناخته شده است.

اخبار بین‌الملل- کالاگار به کاهش درجه محکوم شده بود اما بر اجرا نشدن این حکم تأکید کرد. وی پنجشنبه گذشته در توئیتی خواستار انصراف نیروی دریایی از اجرای این حکم شد.

با این حال، نیروی دریایی ارتش آمریکا تلاش تازه‌ای را برای کاهش درجه کالاگار چهل و چهار ساله و ۳ عضو دیگر نیروهای SEAL و اخراج آنها آغاز کرده است.

یک مقام ارشد پنتاگون که خواست نامش فاش نشود، گفت: ماندن یا اخراج کالاگار به تصمیم هیأتی از افسران SEAL نیروی دریایی بستگی دارد که ماه دسامبر تشکیل جلسه خواهد داد.

برخی رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند که «ریچارد اسپنسر» وزیر مشاور در امور نیروی دریایی تهدید کرده است که در صورت اعمال فشار بر این نیروها، استعفا خواهد کرد. اما او این گزارش‌ها را رد کرد.

اسپنسر گفت که توئیت ترامپ را یک فرمان رسمی نمی‌داند و افزود: برای اقدام در این باره (عفو کالاگار) به دستور رسمی نیاز دارم.

کالاگار ۱۵ سال است که در یگان کماندویی SEAL خدمت می‌کند. وی متهم شده بود که سال ۲۰۱۷ یک زندانی داعشی را در عراق با ضربات چاقو کشته است. او به تلاش برای قتل سایر غیرنظامیان و کارشکنی در اجرای عدالت نیز متهم شده بود.

دادگاهی آمریکایی در ماه ژوئیه وی را از این اتهامات تبرئه کرد اما وی را صرفاً به این متهم کرد که به همقطارانش با جسد یک ستیزه‌جوی مقتول عکس گرفته است.

در نتیجه، رتبه نظامی وی یک درجه کاهش یافت.