بازگشت عناصر «القاعده» و «داعش» به جنوب یمن با نظارت سعودی

وزارت کشور دولت نجات ملی یمن اعلام کرد، عناصری از گروهک‌های داعش و القاعده با نظارت عربستان سعودی در حال ایجاد اردوگاه‌های آموزشی جدید در مناطقی از جنوب یمن هستند.

اخبار بین‌الملل- بر اساس گزارش شبکه «المیادین»، وزارت کشور دولت نجات ملی یمن افزود، ۷۵ نفر از خارجی‌های وابسته به القاعده و داعش وارد تعدادی از شهرهای دو استان «شبوه» و «ابین» در جنوب یمن شده‌اند.

این وزارت‌خانه تأکید کرد: سعودی در راستای استقرار مجدد گروهک‌های تکفیری در ابین و شبوه کار می‌کند با این هدف که از آنها علیه معارضانش استفاده کند.

وزارت کشور دولت نجات ملی یمن افزود، اردوگاهی آموزشی در شهر «جعار» (در استان ابین) شامل عناصر یمنی و سعودی برای آموزش و اسکان عناصر تکفیری است.

 توافق ریاض میان دولت مستعفی «عبد ربه منصور هادی» و شورای انتقالی جنوب که هر کدام به ترتیب منافع دولت سعودی و امارات را در جنوب یمن پیش می‌برند، چهاردهم آبانماه در شهر ریاض امضا شد.

پیش از این گروه‌های مختلف جنوب یمن هم ضمن اعلام مخالفت با توافق «ریاض» میان عربستان و امارات برای تقسیم قدرت در جنوب، درباره پیامدهای آن برای ائتلاف سعودی هشدار دادند.  آنها این توافق را مقدمه‌چینی عربستان و امارات برای تقسیم یمن توصیف کردند.

در حال حاضر، مناطق تحت تسلط دولت مستعفی مورد حمایت ریاض در جنوب یمن و برخی قسمت‌های شرق و غرب است و انصارالله بیشتر بر مناطق شمالی از جمله صنعا تسلط دارد.