نسخه آمریکا برای قرقیزها؛ فراخوان برای شورش خیابانی

در سال‌های اخیر سیاست خارجه قرقیزستان به سمت تقویت همکاری با کشورهای منطقه حرکت کرده اما برخی بازیگران خارجی این تحولات را به عنوان نقض منافع خود می‌دانند.

اخبار بین‌الملل- به تازگی در قالب نشست سران کشورهای عضو سازمان همسود در شهر «عشق آباد» توافقنامه‌های مربوط به همکاری استراتژیک و اقتصادی، مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی برای سال‌های 2020- 2022 به امضا رسید.

پروسه همگرایی در فضای پساشوروی در قالب سازمان همسود صورت می‌گیرد اما به غیر از آن اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیز وجود دارد که در نشست اخیر سران این سازمان در ارمنستان اسناد همکاری بسیاری به امضا رسید.

با توجه به این عوامل می‌توان گفت که قرقیزستان برای همکاری در چارچوب سازمان همسود و اتحادیه اقتصادی اوراسیا تلاش می‌کند.

از سوی دیگر تحولات اخیر در قرقیزستان مربوط به انتشار اطلاعات درباره «رحیم ماترایماف» معاون سابق رئیس گمرک قرقیزستان، قتل «ایرکین سایمیایتی» تاجر چینی و فساد در ساختارهای مختلف دولتی از علاقه‌مندی بازیگران خارجی برای ایجاد بی ثباتی در این کشور خبر می‌دهد که شعبه «رادیوی آزادی»، سایت خبری «کلاپ» و «OCCRP» منتشرکنندگان اصلی این اطلاعات هستند.

شورش‌های اجتماعی در این خصوص بسیار تشدید شده و حتی تجمع اعتراضی در پایتخت قرقیزستان برگزار شد که حضار از  دولت کشور درخواست بازداشت ماترایماف را داشتند.

علاقه‌مندان به ایجاد بی ثباتی در قرقیزستان

باید در نظر داشت که «OCCRP» پروژه دولت آمریکا است و خبرنگاران و رسانه‌ها در اروپای شرقی و آسیای مرکزی شرکای آن می‌باشند.

OCCRP منابع مالی از انجمن دموکراسی سازمان ملل متحده، «USAID»، انجمن سوروس و دیگر مؤسسه‌های غربی دریافت می‌کند.

سایت خبری کلاپ همکاری تنگاتنگی با OCCRP دارد و احتمالا به سازمان‌های اطلاعاتی غربی خدمات مربوط به جمع آوری مطالب تحلیلی درباره قرقیزستان را ارائه می‌کند.

رسانه‌های مذکور پس از انتشار مطالب درباره فساد مالی در گمرک قرقیزستان به طور فعال مردم را برای شرکت در تجمعات و شورش فرا می‌خواندند.

این موضوع باید به عنوان دخالت آمریکا در امور داخلی قرقیزستان، تلاش برای کاهش اعتبار دولت و گسترش بی ثباتی از طریق برگزاری تجمع‌های اعتراضی محسوب شود.

مردم این کشور همراه با وزارت امور خارجه باید نسبت به اقدامات زیرمجموعه‌های آمریکایی واکنش نشان دهند که در حال حاضر در مطالب خود به طور آشکارا درخواست‌ استفعای رئیس جمهور و دیگر مقامات ارشد قرقیز را دارند.

OCCRP منابع مالی را از طرف «USAID» دریافت می‌کند و تحت پوشش فعالیت‌های رسانه‌ای به سازمان‌های اطلاعاتی آمریکایی خدماتی را ارائه می‌کند و اطلاعات جمع شده توسط خبرنگاران توسط کارشناسان آژانس امنیت ملی آمریکا استفاده می‌شود.

«جولیان اسانژ» تأسیس کننده سایت «WiKiLeaks» در سال 2016 گفته بود که OCCRP ابزار سازمان‌های اطلاعاتی غربی است و خبرنگاران وابسته به این سازمان در جنگ‌های اطلاعاتی از طریق سیاه‌نمایی شرکت می‌کنند.

تجمع اعتراضی در بیشکک سیگنالی از طرف آمریکا به دولت قرقیزستان است که در آن توانمندی رسانه‌های وابسته به انجمن‌های غربی و سازمان‌های غیردولتی غربی به خوبی معرفی شد.

«واشنگتن» خواستار اجبار قرقیزستان به تقویت تعاملات با آمریکا و کاهش همکاری با اتحادیه اقتصادی اوراسیا است زیرا این اتحادیه رقیب اصلی کشورهای غربی در این منطقه می‌باشد.