مخالفت عربستان با موضع آمریکا در "قانونی" خواندن شهرک‌سازی‌ها

عبدالله بن خالد بن سلطان بن عبدالعزیز، سفیر عربستان در اتریش و نماینده دائم این کشور در سازمان ملل و سازمان‌های بین‌المللی در وین در جریان سخنرانی خود به مناسبت روز همبستگی جهانی با ملت فلسطین خاطرنشان کرد: ریاض توجیهی برای ادامه درگیری در خاورمیانه در سایه توافق بین‌المللی بر سر حق ملت فلسطین در تعیین سرنوشتشان نمی‌بیند.

اخبار بین‌الملل- وی ضمن تاکید بر لزوم پایبندی به صلح دائم، عادلانه و فراگیر بر اساس راهکار تشکیل دو کشوری، مخالفت خود را با هرگونه اقدامی با هدف لطمه زدن به وضعیت تاریخی و حقوقی شهر قدس و تلاش‌ها برای یهودی‌سازی آن اعلام کرد.

این مسئول سعودی همچنین تاکید کرد: شهرک‌سازی‌های اسرائیل نقض آشکار قوانین بین‌المللی است.

وی گفت: عربستان با موضع اخیر آمریکا درخصوص "قانونی" دانستن شهرک‌سازی اسرائیل در کرانه باختری مخالف است و از ملت فلسطین در دفاع از اراضی و مقدساتشان حمایت می‌کند.

سفیر عربستان همچنین گفت: مسأله فلسطین تا زمانی که ملت آن به تمامی حق و حقوقشان از جمله تشکیل کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس شرقی دست نیابند، در اولویت‌ است.

عبدالله بن خالد بن سلطان از جامعه جهانی خواست تا مسئولیت خود را در قبال حمایت بین‌المللی از ملت فلسطین در مقابل نقض‌های اسرائیلی بر عهده بگیرد.

وی همچنین تصریح کرد: عربستان از همان ابتدا از هیچ تلاشی برای کمک به ملت فلسطین فروگذار نکرده و یکی از بزرگترین حامیان مالی آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی "آنروا" به شمار می‌آید و اخیرا به این آژانس ۵۰ میلیون دلار کمک مالی ارائه داده است.

مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا ۱۸ نوامبر اعلام کرد، شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری "قانونی" است در حالی که شورای امنیت به دلیل این که این شهرک‌سازی‌ها در خاک فلسطین صورت گرفته‌ آنها را غیرقانونی می‌داند.